Eksisterende programmer som kan omforme uferdige skisser til fine tegninger, gjenkjenner kun geometrien i skissene, som for eksempel at to linjer møtes med en spesiell vinkel.
Forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) tar nå slike tegneprogrammer et skritt videre.
MIT-programmet registrerer det som tegnes inn på en dataskjerm og gjør ulike tolkninger av hva det inntegnede betyr med tilhørende sannsynlighetsgrad.
Etter hvert som brukeren tilfører nye detaljer, justerer programmet valg av tolkning i henhold til dette.
I dette arbeidet benyttes en teknikk kjent som Bayes-analyse. Den brukes vanligvis til sannsynlighetsberegning mellom årsak og virkning.
Så snart datamaskinen har bestemt seg for en tolkning, henter den også inn fysiske lover som tyngdekraft og friksjon for å sette den virtuelle verden i bevegelse. Biler ruller nedover bakker, pendler vil svinge og objekter kolliderer med hverandre.
Forskerne har foreløpig kun fått implementert firkanter i programmet. Målet er etter hvert å kunne gjenkjenne et langt større antall røft tegnede figurer.