Det sier seniorøkonom Kjell Senneset i Byggenæringens Landsforening (BNL). Han ønsker seg to til tre milliarder oljekroner for å få fortgang i viktige veiprosjekter, noe som ikke vil øke presset i norsk økonomi. Dermed kommer anleggsarbeiderne over fra trygd til produktivt arbeid. Samtidig blir en maskinpark verdt milliarder tatt i bruk. I dag står 74 prosent av fjellboreriggene ledig.
Senneset mener politikerne må slutte å se på bygg og anlegg som et felles marked. Stortinget vet det er mangel på oppdrag innen anleggsbransjen og bør vedta tiltak nå. Både personer og materiell er allerede på plass.
Det står ikke bra til med anleggsbransjen i Norge. Et par tusen fagfolk går og hever trygd eller tvinner tommeltotter hos arbeidsgiverne. Samtidig skriker norske bedriftsledere på bedre transportvilkår for å få ut de produserte varene. Størstedelen av verdiskapingen i Norge foregår i distriktene, og der er det mange dårlige veier.
Leder i samferdselskomiteen på Stortinget, Oddvar Nilsen, sier at norsk næringsliv ikke blir konkurransedyktig før logistikkostnadene i Norge er på nivå med våre konkurrentlands. For mange bedrifter er disse utgiftene større enn lønnskostnadene. Like rammebetingelser kan bety forskjellen på overskudd eller tap for mange bedrifter.
70 prosent av all transport i Norge går over avstander på mindre enn ti mil. Derfor vil Nilsen prioritere veibygging foran utbygging av jernbanen.
Fremskrittspartiets Siv Jensen kritiserer bevilgningsprosessen. Prosjektene blir ikke ferdige, det bare småklattes. Nå må det dessuten snarest bevilges midler til viktige utbygginger slik at vi ikke mister fagfolkene innen anleggsbransjen, sier hun.