Proposisjonen som omhandler utbygging og finansiering av prosjektet på E136 i Vestnes kommune, innebærer at jobben som er kostandsberegnet til over 1,2 milliarder kroner, kan lyses ut i løpet av kort tid.
Innkorting på 14 kilometer
Tresfjordbrua, vil innebære en innkorting av E136 på rundt 14 kilometer. For trafikanter mellom Vikebukt og Helland blir innkortingen om lag 19 kilometer. Åpningen av brua skal etter planen skje sommaren 2015.
- Arbeidet med Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen skal starte i høst. Tryggere trafikk, kortere reisetid og bedre framkommelighet blir resultatet for folk og næringsliv, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.
1290 meter lang bru
Prosjektet omfatter bygging av 2,8 kilometer ny veg, inkludert bru og sjøfylling over Tresfjorden mellomVikebukt og Remmem (Helland). Brua blir om lag 1290 meter lang medi vegbredde på 8,5 meter. I tillegg vil det bli lagt ut om lag 700 meter med sjøfylling, der det skal brukes stein fra anlegget på E136 Vågstrandstunnelen. Gang- og sykkelveger inngår òg i delprosjektet.
Det er dessuten forutsatt å
bruke til sammen 20 millioner kroner til mellom annet trafikksikring langs dagens
E136 rundt Tresfjorden.
Bompengefinansieres
Vågstrandstunnelen, i Rauma kommune, vil redusere faren for skred og gi tryggere trafikk. Delprosjektet omfatter bygging av tunnel og 1,2 kilometer tilstøtende veg. Tunnelen blir om lag 3,6 kilometer lang med breidde på 9,5 meter, og vil gå vestover fra den eksisterende Måndalstunnelen til Våge. I tillegg kommer omlegging av lokalveger og bygging av gang- og sykkelveger. Trafikkåpning for tunnelen er planlagt innen årsskiftet 2014/2015.
Samlet kostnader for de to utbyggingene er beregnet til 1250 millioner 2012-kroner.Finansieringer skjer gjennom en kombinasjon av statlige penger og bompenger.