Ansatte ønsker seg mer negativ konstruktiv tilbakemelding fordi det vil hjelpe dem å lykkes i arbeidslivet. Men deres ledere vegrer seg å gi kritikk, og satser heller på å gi positiv tilbakemelding.
Det viser en ny undersøkelse fra rådgivningsselskapet Zenger/Folkman gjort blant respondenter i USA og resten av verden.
– Evnen til å gi kritikk på en konstruktiv måte spiller en nøkkelrolle for god ledelse, og bidrar til et bedre arbeidsmiljø og prestasjoner, skriver Jack Zenger og Joseph Folkman på Harvard Business Reviews blogg.
Kommer an på lederen
Ifølge deres undersøkelse er 92 prosent av de 899 spurte enige i påstanden om at hvis den negative tilbakemeldingen er formidlet riktig, er den svært effektiv for å øke arbeidsinnsatsen.
Samtidig henger denne påstanden sammen med hva slags leder man har. Ansatte der ledere er gode på gi å direkte og ærlig tilbakemelding, skåret høyt på denne påstanden.
De som sier at det er vanskelig å gi kritikk, er også de som er mindre mottagelige for det selv.
Undersøkelsen viser også at det finnes er en sterk sammenheng mellom hvor selvsikker person er og hvor mye kritikk man ønsker seg.
Les også: Ledere tror både kritikk og ros motiverer de ansatte. De ansatte: Nei
Foretrekker negativ tilbakemelding
Lederrådgiver i Vida Pluss, Erik Slinning, viser til en del forskning som bekrefter dette.
– Folk som er dyktige i det de gjør, foretrekker kritikk og negative tilbakemeldinger foran positive fordi det fører til forbedring, sier Slinning.
Han forklarer det med at kritikk kan man gjøre noe med.
– Positiv tilbakemeldinger og komplimenter er noe alle synes er hyggelig når det bekrefter deres selvbilde. Men de lærer deg ikke noe som helst og gir deg heller ikke nyttig kunnskap.
Les også: 7 intervjuspørsmål som avslører mer enn du tror
Plan først
Før man skal lære seg å gi tilbakemelding, bør lederen være tydelig på hva er en forventer fra sine medarbeidere.
– En leder skal stille krav til sine medarbeidere og følge dem tett opp. Lederen må vite rollefordelingen og hvordan arbeidsprosessen skal være eller har vært før man skal gi tilbakemelding, sier Slinning.
Særlig nyansatte trenger den type rolleavklaring, og er ofte avhengig av tilbakemelding.
– En av de beste lederne jeg hadde tok et møte med meg på første arbeidsdag og sa her er de kravene jeg stiller deg, og du må si hva jeg må gjøre for at du skal få det til. Det var en veldig bra og tydelig forventningsavklaring.
Det er utfordrende å gi og ta imot negativ tilbakemelding fordi det kan fort bli vel personlig.
– Det handler om å skape et skille mellom oppgavens objektive beskaffenhet og våre egne såre selvbilder, og så snu tilbakemeldingen til et «objektivt eksperiment». Når vi mestrer dette som ledere blir tilbakemelding ønsket, nyttig og prestasjonsfremmende.
Les også:
5 tips for personlighetstesten