Marthe Outzen (31) er ansatt for å bygge opp Steria Norge som merkevare overfor potensielle arbeidstagere.
Hun skal sørge for at det blir mer attraktivt å jobbe eller søke jobb i bedriften.
Hodekonkurranse
– Dette er et område som blir stadig viktigere for bedrifter i mange bransjer, deriblant vår egen. Konkurransen om de beste hodene øker. For å fortsette å være en ledende aktør i Norge må vi også i fremtiden sikre oss de dyktigste medarbeiderne, sier Outzen.
Steria er blant de første i Norge som oppretter denne type stilling. Hennes første oppgave blir å sikre seg de rette søkerne til nylig 65 utlyste stillinger.
Marthe Outzen kommer fra en annen stilling i Steria, der hun har jobbet siden 2003. Før dette har hun studert og siden jobbet i til sammen ti år i Belgia, blant annet for PriceWaterhouseCoopers og i rekrutteringsselskapet Alexander Hughes.
Mangler strategi
Hodejegerne gir Steria rett i sin satsing på merkevarebygging balnt framtidige arbeidstakere.
– Noen arbeidsgivere er oppmerksomme på utfordringen, og har kommet langt i dette arbeidet. Men svært mange virksomheter jeg kjenner til, mangler fullstendig strategisk perspektiv på merkevarebygging overfor arbeidsmarkedet. Mange kommer til å våkne i tiden fremover - litt for sent, mener daglig leder Even Bolstad i HR Norge.
Konkurransefortrinn
Han mener at arbeidsmarkedet i fremtiden kanskje blir det mest utfordrende markedet bedrifter og organisasjoner konkurrerer i.
– I en verden der det meste kan kopieres, spisses konkurransen om å få fatt i arbeidstakere med kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Da står mennesker, virksomhetskultur og ledelse blant de gjenværende konkurransefortrinnene. Noe som gjør det sentralt at man klarer å fremstå utad som det man er innad, sier Bolstad.
Debatt: Må alle følge Sterias eksempel i framtida?