SAMFERDSEL Første juledag 2006 skjedde det et ras i Hanekleivtunnelen på motorvei E-18 i Vestfold. Ca 200 kubikkmeter masse datt ned fra overliggende fjell. Ingen personer ble drept, og ulykken er derfor å betrakte som en nestenulykke uten personskade. Det er selvfølgelig viktig å følge opp nestenulykker slik at disse ikke utvikler seg til reelle ulykker på et senere tidspunkt. Denne nestenulykken har blitt blåst stort opp i aviser og TV med videre.
I Dagsrevyen 2. januar ble det opplyst at 242 personer ble drept i veitrafikkulykker i 2006. Kanskje betyr dette ikke så mye. Det er ikke slått opp i avisene, så det er tydelig at et ras i Hanekleivtunnelen uten personskader er en mye viktigere nyhet en at 242 personer ble drept i trafikken. Kan vi unngå trafikkdrepte? Neppe, men vi har kunnskaper nok til å redusere antall drepte og skadde i trafikken med 90 til 95 prosent, et eksempel er ny firefelts motorvei i Vestfold. Hvordan gjør vi det?
1. Lager vi gode fysiske midtdelere på alle våre større veier, vil ca 50 prosent av ulykkene forsvinne.
2. Setter vi opp skikkelig veirekkverk (gjerne vaierrekkverk som på E-18 i nordre Vestfold) på alle steder hvor det er farligere å kjøre utfor veien enn å kjøre i rekkverket, vil ca. 30 prosent av ulykkene forsvinne.
3. Lager vi planfrie kryssinger mellom motorkjøretøyer, vil 10 prosent av ulykkene forsvinne.
4. Skiller vi motorvogntrafikk fra myke trafikanter med gode fysiske (helst helt atskilte veier) skiller, vil ca 4 prosent av ulykkene forsvinne.
5. De ca 5 prosent av ulykkene som blir igjen vil det være vanskelig å få bort på kort tid. Vil du være med på å lage trafikksikre veier, med god og rask fremkommelighet, eller vil du satse på mer politi, motivering med videre, 30 km/t i fartsgrenser og humper, er det bare å fortsette i den gata vi er i nå og som vi har fulgt i 60 år.
Resultatet er kjent. Ekstremt dårlig sikkerhet, dårlig fremkommelighet og tapsbringende trafikkøkonomi. Kanskje litt nytenkning hadde vært bra. Kanskje er det mange som lever godt på trafikkulykkene og som ikke ønsker at de skal gå ned? Kanskje de da vil de miste arbeidsplassene sine? Eksempler kan være forsikringsselskaper, politi med videre. Driver disse som lønnes via ulykkesmiliardene lobbyvirksomhet imot endringer? De 28 milliarder kroner trafikkulykkene koster etter Trygg Trafikks beregninger (for 2005, ikke mindre i 2006) gir som kjent mange arbeidsplasser. De ledige midlene ved 95 prosent nedgang i trafikkulykkene kunne kanskje blitt bedre anvendt ved å bygge nye 25 mil med sikker firefelts motorvei?
I avisene står det at eksperter har uttalt at raset i Hanekleivtunnelen ikke skulle ha skjedd. De samme ekspertene har ikke uttalt seg om de som ble drept og skadd i veitrafikkulykker i 2006.
Audun Nordbotten
Pensjonert overingeniør og bruansvarlig fra Statens vegvesen, Vestfold