Den fem personer store kommisjonen i det amerikanske konkurransetilsynet for telesektoren , Federal Communications Commision (FCC) stiller tre betingelser:
– AOL Time Warner må åpne sitt høyhastighets kabelnett til andre internettleverandører (ISP). Andre ISPer enn AOL skal kunne kontrollere det første vinduet som kommer opp på skjermen og de skal kunne fakturere kundene direkte uavhengig av AOL Time Warner.
– AOL Time Warner må åpne AOLs populære meldingstjeneste (instant messaging) for minst tre andre konkurrenter.
– AT&T må selge sin andel i Time Warner Entertainment
FCC la foreløpig ingen restriksjoner på interaktiv TV, men vil ta initiativet til en prosess for å høre synspunkter.
Fujsonsavtalen er verdt cirka 110 milliarder dollar, nesten en billion kroner. Det er over 30 prosent lavere enn børsverdien var da fusjonsavtalen mellom AOL og Time Warner ble offentliggjort for et år og to dager siden.
AOL bringer 26 millioner abonnenter og en rekke internettjenester inn i de fusjonerte selskapet mens Time Warner bidrar med TV-kanaler som CN og HBO, magasiner som Sports Illustrated og Time og filmselskaper som Warner Bros. Time Warner eier også kabelnettverket inn til 21 millioner hjem i USA.