Nylig kunne Sheikh Jaber Al-Ahmad Al-Sabah Causeway åpnes for trafikk, en bruforbindelse tvers over Kuwait-bukta med en imponerende lengde på 36,1 kilometer.
Brua er bygget for å gi en raskere forbindelse mellom Kuwait by og en helt ny by, Subiyah, på andre siden av Kuwaitbuktabukten. Prosjektet er et av de største landet har gjort, og sees på som et viktig grep for å bedre forbindelsen på kystkommunikasjonen i landet.
Brua sørger for at reisetiden mellom de to byene reduseres fra 70 minutter til 20 minutter.
- Fritt frambygg: Kina slår den norske brurekorden
Enorme dimensjoner
Det er store dimensjoner over bruprosjektet. 27,5 kilometer går over vann, mens 8,6 kilometer av brua går inn over land. På landsiden på hver side er det mudret opp henholdsvis 350.000 m² og 600.000 m², for å redusere litt på brulengden.
I tillegg er det mudret opp to kunstige øyer, hver på 300.000 m², for å forankre brua som i hovedsak er bygget på betongpeler.
Brua er bygget med to separate kjørebaner. Hver kjørebane har fire kjørefelt og en bred skulder, og en samlet bredde på 17 meter.
Tårn med form som et seil
Den mest ikoniske delen av brua er den 340 meter lange seksjonen som holdes opp av skråkabler, men bare i den ene retningen av det 151 meter høye og spektakulære tårnet som har form som et seil. Denne delen av brua skal slippe båttrafikken inn og ut av Kuwait-bukta, og er 120 meter bred, med seilingshøyde på beskjedne 23 meter.
Til sammenligning er det ingen norske bruer beregnet for større båttrafikk som har seilingshøyde lavere enn 45 meter.
Brua har hatt en offisiell kostnad på 3,6 milliarder dollar, tilsvarende 31,5 milliarder norske kroner.
- Nydalsbrua: Trondheim får ny bru til 1,2 milliarder kroner