– Planen var å sette trafikk på denne delen like før fellesferien, men allerede natt til lørdag 24. juni, to uker tidligere enn planlagt kan vi nå åpne denne delen av krysset, sier prosjektleder i Nye Veier, Harald J. Solvik til N247.no.
Ny batterifabrikk kan produsere 50.000 nye batterimoduler årlig
Bedrer trafikkflyten vesentlig
Med åpningen av krysset vil trafikken på gamle E39 mot Kristiansand sluses rett inn på den nye frie-felts veien. En lettelse for trafikantene som har opplevd påkjøringspunktet for nye E39 som en kødannende flaskehals. Siden nye E39 ble åpnet, har trafikken gått via to rundkjøringer som har vært nødvendige under anleggsfasen. Disse skal senere bli en del av den store kryssløsningen som skal håndtere trafikk både fra ytre ringvei og gamle E39 mot Kristiansand og Mandal. Kryssløsningen blir omtalt som landsdelens mest avanserte kryss med en kapasitet på ÅDT 40.000 når den står helt ferdig.
Hovedentreprenør har vært AF Gruppen, som også hadde kontrakten på E39 mot Mandal. Grauthellerkrysset kom i tillegg og har kostet 250 millioner kroner.
Ytre ringvei rundt Kristiansand påbegynt
To bruer som blir det vestlige endepunktet for ringveien, står allerede ferdige. Disse ble bygget for å unngå trafikale problemer på E39 når ringveien senere skal anlegges.
- Ringveien skal opparbeides med tilkobling til eksisterende E18 i Vige, rv. 9 i Dalane og E39 ved Grauthelleren, sier Solvik.
- Teknisk plan ble ferdigstilt i 2022 og konsekvensutredning er utført. Planbeskrivelse, reguleringsbestemmelser og plankart for foreløpig planforslag foreligger.
Trikkefører: – Aldri sett noe så galt