Facebook åpner nå opp for at eksterne utviklere kan lage såkalte "widgets" (småprogrammer) til nettsamfunnet.
Annonsører og selgere skal også få tilgang til fjesboken.
– Vi trengte et mer konkurransedyktig konsept. Vi ønsker å skape den mest attraktive siden for programutviklere, og en stor del av dette er å tillate dem å bygge opp selskapene sine, sier Facebooks sjefsoperatør Owen Van Natta.
Bokanmeldelser
65 partnere har allerede signert avtaler om å bygge applikasjoner for Facebook, deriblant gigantene Microsoft og Amazon. Amazon skal for eksempel komme med et program for bokanmeldelser. Facebook-medlemmene kan her skrive sine egne anmeldelser, og blir selvfølgelig invitert til å kjøpe bøker hos Amazon.
Blant de nye tjenestene finner vi også iLike (lar deg anbefale musikk til venner og gir deg nyheter om dine favorittartister direkte i Facebooks nyhets-feed), Photobucket og Slide (fototjenester), Uber (musikkavspiller) og til og med en egen stein-saks-papir-tjeneste.
– Facebook skal bli som Windows, bare for nettet, sier gründer Mark Zuckenberg.
– Forblir uavhengig
Ryktene tilsa at Zuckenberg og co hadde fått et tilbud om å selge Facebook for hele 750 millioner dollar, men takket nei. Dette var i starten av 2006, altså langt før nettsamfunnet åpnet opp for andre enn amerikanske studenter. Facebook skal heller ikke nå være til salgs.
– Jeg har alltid ment at Facebook bør forbli uavhengig, og denne utvidelsen bare styrker det, sier Zuckerberg.
Facebook skal ha mellom 200 000 og 250 000 norske medlemmer, et antall som vokser for hver dag som går.
– Facebook er som NRK
Fagansvarlig for it, telekom og nye medier i Abelia, Rune Foshaug, er skeptisk til en overdreven kommersialisering av nettsamfunnet.
– Jeg tror grensen her er svært tynn. Facebook kan, ved å introdusere kommersielle tjenester, bli et godt eksempel på et tosidig marked som både er avhengig av publisert innhold og at brukerne synes innholdet er godt. En "overload" av kommersielt stoff kan her gjøre at Facebook mister troverdigheten blant sine brukere, sier Foshaug.
Han sammenlikner Facebook med klassiske tv-stasjoner som for eksempel NRK, og etterlyser en bevisst strategi fra beslutningstakerne.
– Facebook er i likhet med rikskringkasteren avhengig av annonseinntekter. For hyppige reklameinnslag på NRK vil minske interessen blant seerne, og færre seere betyr igjen lavere interesse blant annonsørene. Den samme mekanismen gjelder for Facebook; for mye annonsering vil raskt drive brukerne over til andre nettsteder, sier Foshaug.