Da Vegvesenet lyste ut jobben var planen at det skulle ta i underkant av to år med åpning 20. oktober 2023. I løpet av tolv og en halv måned, vil entreprenøren ha utvidet Norges smaleste trefeltsvei fra 10 til 15 meter: Den 3,8 kilometer lange strekningen fra Sandvoll til Amundrud.
Når vegen åpner har Anlegg Øst Entreprenør og underentreprenører blant annet:
- Sprengt 40.000 kubikkmeter stein.
- Kjørt 13.000 kubikkmeter stein og jord ut av anlegget.
- Lagt 20.000 tonn asfalt.
- Bygd 400 meter støyskjerm.
- Satt opp seks kilometer med rekkverk og midtrekkverk.
- Montert 150 lysmaster.
- Gravd 5.500 meter med grøfter til kabler og vann.
Trafikk tett på
Arbeidet er utført med trafikken på riksvei 4 tett på, men i sikker avstand, på andre siden av det midlertidige rekkverket.
– Anlegg øst har virkelig stått på, uten at kostnadene har økt. Samtidig har de klart å unngå skader på de ansatte med unntak av en kuttskade i finger, sier byggeleder John Bekken i Statens vegvesen.
Anlegg Øst fikk jobben i konkurranse med seks andre entreprenører. Vegvesenet forhandlet med tre av dem. Partene skrev kontrakt 1. november 2021. Noen uker etter startet anleggsmaskinene.
Godt samarbeid
Framskyndingen på 1ti måneder blir ikke dyrere enn planlagt. Anlegg Øst har vunnet flere anbudskonkurranser, og trenger fagfolkene i andre veiprosjekt når de er ferdige på Hadeland.
Vegvesenet og entreprenøren har jobbet godt sammen. Ifølge byggelederen i Vegvesenet og prosjektlederen i Anlegg Øst har det vært god stemning i prosjektet siden de første forhandlingsmøtene.
– Det er også et stort pluss at det har vært stabil stamme med gode arbeidsfolk i prosjektet både ute og inne. Det har gitt gode resultater, sier Kvarberg og Bekken.
De mener også at ordningen hvor Vegvesenet forhandler med tre entreprenører før de skrev kontrakt, gjør at entreprenøren kjenner prosjektet svært godt.
– Det var viktig for at vi kunne starte anleggsarbeidet raskt, sier Kvarberg.
Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel