Den 14,3 kilometer lange Ryfylketunnelen skal gi fast vegforbindelse mellom Strand i Ryfylke og Stavanger på Nord-Jæren, og blir verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel når den står ferdig.
Statens vegvesen forteller i en melding at både Ryfylketunnelen, Hungvågtunnelen og Eiganestunnelen skal ha offisiell åpning samtidig, når trafikken er satt på alle tunnelene en gang i februar neste år. Men Ryfylketunnelen åpner for trafikk allerede dagen før nyttårsaften.
– Vi har gjennom hele anleggsperioden, siden den første salven gjekk av i slutten av 2012, hatt som mål å bli ferdige innen utgangen av 2019. Den målsettingen klarer vi, seier prosjektleder Gunnar Eiterjord.
Etter planen skulle alle de tre tunnelene åpnes samtidig, men det gjenstår litt sikkerhetstesting i Eiganes- og Hundvågtunnelen, og derfor vil trafikken bli satt på først i februar.
– Vi trenger litt mer tid før vi også setter trafikk på de siste to tunnelene. Det skyldes at det der har vært litt mer behov for testing og ikke minst øvelser for nødetatene, forklarer Eiterjord, og legger til at fram til Hundvågtunnelen åpner, må trafikken følge dagens vei over Hundvåg og gjennom sentrum.
- Kollektivterminalen på Solbakk: Signerte den siste Ryfast-kontrakten