Alle de store produsentene av elektroniske forbruksartikler har svin på skogen.
Det er konklusjonen i en ny rapport fra Greenpeace kalt "The path to greener electronics".
Her får både Apple, Samsung og Nokia - og spesielt kinesiske nykommere som Huawei - hard medfart.
Les også: Verdens første smarttelefon fyller 20 år
På stedet hvil
Rapporten tar for seg:
- I hvilken grad produsentene sørger for å fjerne miljøgifter i komponenter og produksjonslinje
- Økt bruk av fornybar energi
- Etablering av bærekraftige forsyningskjeder
Hovedkonklusjonen er at de farligste miljøgiftene PVC og bromerte flammehemmere (BFR) er fjernet fra produksjonen av mobiltelefoner, mens andre grupper forbrukerelektronikk står på stedet hvil eller utvikler seg i feil retning med tanke på miljøet.
Apple er den eneste som har prestert å fjerne giftstoffene fra sin pc-produksjon.
Mer utslipp enn Belgia
Energibruken er et kapittel for seg.
Apple går i front med planer om et 100 prosent fornybart produksjonsanlegg for sine skjermer.
Lenovo og Huawei er blant noen som tester ut mindre solkraftanlegg for å bøte på miljøsamvittigheten.
Men i sum øker produksjonen kraftig.
I år er det beregnet en samlet produksjon på mer enn 2,5 milliarder elektroniske forbuksartikler.
Og de fleste fabrikkene ligger i Øst-Asia med kullkraftverk som energikilde.
Om tre år er mobiltelefonene alene beregnet til å stå for utslipp av 122 millioner tonn CO2. Det er mer enn et lite land som Belgia presterer på egen hånd.
Og 60 prosent av dette kommer fra selve produksjonen.
Selv om det gjøres noen tiltak, vil ikke energiforbruket reduseres nettopp fordi den totale produksjonen øker.
Les også: Dette er de fem mest irriterende programmene
Nedover i kjeden
Greenpeace trekker også frem at de store produsentene har en utfordring når det gjelder underleverandørene.
Her må det en langt mer bevisst strategi til for å bli kvitt både giftstoffer om energikilder som øker utslipp av CO2.
Miljøvernorganisasjonen går selvsagt ikke av veien for å komme med noen råd til næringen:
Det beste er å droppe konkurransen på fysiske produkter, slik at volumet går ned.
I stedet bør forretningsmodellen endres til å tjene penger på tjenester knyttet til smartelefoner, nettbrett, pc-er og smarte tv-er.
Les også:
Den mest overbevisende iPhone 6-videoen til nå