Apple har flere ganger blitt kåret til miljøversting av blant annet Greenpeace, uten at det har gitt resultater - før nå.
Endrer profil
På Apples nettsider skriver nemlig Apple-sjef Steve Jobs at selskapet fra i dag av endrer sin miljøprofil.
– Mange av våre kunder, aksjeeiere og ansatte har vært uvitende om Apples ønsker og planer om å bli grønnere. De vil at vi skal være ledende på dette området, akkurat som vi er på andre områder av markedet. Så fra i dag endrer vi vår policy, skriver Jobs.
Fase ut miljøgifter
Videre forteller han hvordan Apple skal fase ut miljøgifter, og benytter samtidig muligheten til å sende noen spark i retning konkurrentene.
– Bilderørsskjermer har lenge vært en stor kilde til farlige blyutslipp, og Apple ble i 2006 det første selskapet som sluttet å produsere slike skjermer. Dell, Gateway, Hewlett Packard og Lenovo leverer fremdeles bilderørsskjermer i dag, skriver Jobs blant annet.
PVC og BFR
Greenpeace kritiserte tidligere i år Apple for utstrakt bruk av PVC-plast og såkalte bromerte flammehemmere (BFR), og for ikke å ha noen plan for utfasing av disse miljøgiftene.
Dette har Jobs nå reagert på, og erklærer at Apple skal fase ut begge disse innen slutten av 2008, sammen med både arsenikk og kvikksølv.
Gjenvinning
Samtidig skriver han at Apple arbeider hardt med å gjenvinne produktene sine, og at andelen som blir tilbakelevert til gjenvinning er på vei opp.
– I dag er første gang vi har diskutert åpenlyst våre planer om å bli et grønnere Apple. Det vil ikke bli den siste. Vi skal komme med oppdateringer på vår innsats og på hva vi har oppnådd minst en gang i året, lover Jobs.
Greenpeace fornøyd
Greenpeace har tidligere hatt en kampanje mot Apples dårlige miljøsatsing, og jubler nå over at elektronikkgiganten har tatt budskapet.
Under overskriften "Tasty News from Apple" skriver miljøorganisasjonen:
"Til alle Apple-fans som har bidratt med tanker, blogger og kreativitet til kampanjen - klapp dere selv på ryggen. Sett på en gladsang på Ipoden og dans en glad dans. Dere har bevist at dere virkelig kan skape forandring. Dere overbeviste et av verdens mest innovative selskaper til å kutte giftene ut av produktene de selger."