Samferdselsdepartementet bekrefter at de har startet prosessen med å rekruttere ny vegdirektør etter at Terje Moe Gustavsen døde 4. mai.
Fra departementets kommunikasjonsavdeling får Veier24 opplyst at de tar sikte på å lyse ut stillingen før sommeren.
Det betyr at konstituert vegdirektør, Bjørne Grimsrud, kan påregne å måtte bekle stillingen til godt ut på høsten før det er avklart hvem som blir ny vegdirektør.
- Frykter kompetanseflukten: 221 har sluttet i Vegvesenet hittil i år
Krevende jobb
Den nye vegdirektøren vil begynne i jobben i en situasjon som nok oppleves som både krevende og spennende for Statens Vegvesen som er midt inne i en svært omfattende omorganisering. Alle brikkene vil neppe være falt på plass før vedkommende inntar sjefskontoret på Brynseng i Oslo.
Statens vegvesen er, på linje med Nav og Forsvaret, en av de virkelig store statlige organisasjonene, med rundt 7000 stillinger fordelt over hele landet ved inngangen av 2019. Når årsskiftet kommer skal tallet være redusert til 4850.
Da skal seks divisjoner være på plass, med en helt annen geografisk spredning enn dagens Vegvesen-organisasjon. Ny organisering og kostnadskutt blir derfor sentrale oppgaver for den nye vegdirektøren, som vil disponere en årlig tildeling på rundt 32 milliarder kroner.
- Omorganiseringen: Flere tusen vegvesen-ansatte skal overføres til fylkene
Lavt lønnet
Lønnsmessig har stillingen som vegdirektør ikke vært spesielt attraktiv. Terje Moe Gustavsen hadde i fjor en årslønn på rundt 1,6 millioner kroner, langt under lønnsnivået for tilsvarende stillinger i det private næringsliv.
Til sammenligning har administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, en årslønn på 3,9 millioner kroner.
- Slik blir det nye Vegvesenet: 7000 ansatte orientert om ny organisasjon