Strekningen er en del av prosjektet «Fosenvegene» - et spleiselag mellom fylkeskommunen, de berørte kommunene, lokalt næringsliv og bompengefinansiering. Nå nærmer hele prosjektet seg slutten.
En time til Trondheim
Prosjektet ble dratt i gang i 2004, under slagordet «Ei tim te byn» - eller en time til byen (Trondheim), og består av i alt 18 delprosjekter delt opp i tre pakker.
Med torsdagens veiåpning her hele strekningen mellom Rørvik og Åfjord langs fylkesvei 715 ferdig utbygd.
– Det betyr at 14 av i alt 18 delstrekninger nå er fullført, forteller Statens vegvesens prosjektleder for Fosenvegene Hanne Louise Moe til veier24.
Tre av disse er allerede under bygging, mens den fjerde - og siste strekningen er under planlegging.
Kan bli mer vei
Selv om prosjektet er i ferd med å bli sluttført i sin opprinnelige form, er det meget mulig at det blir enda mer vei til lokalbefolkningen på Fosen. Prosjektet har nemlig kostet mindre enn først antatt.
– Dette er fordi vi har fått gode priser fra entreprenørene, forteller Moe. Dette gjelder strekningene mellom Osen og Namdalseid (fylkesvei 715) og Brekstad-Krinsvatn på fylkesvei 710 - som begge nå er under bygging.
Prosjektet har et budsjett på 2,4 milliarder kroner, og ifølge prosjektets hjemmesider har de per nå brukt 1,8 milliarder.
Krevende innspurt
Den siste strekningen som enda er på planleggingsstadiet går fra Sund-Bradden langs fylkesvei 17 i Indre Fosen kommune (tidligere Rissa).
– Nå pågår supplerende grunnundersøkelser for å avgjøre om prosjektet er gjennomførbart. Det er krevende grunnforhold med mye kvikkleire i området, forteller prosjektlederen.
Denne strekningen befinner seg i samme område som ble rammet av 1900-tallets største kvikkleireskred. Ulykken - som fikk navnet Rissaraset - skjedde 29. april 1978. Mellom 5 og 6 millioner kubikkmeter leire raste ut, og tok med seg over 20 hus og gårdsbruk. En person omkom.
LES OGSÅ: Den nye fylkesveien forbi Krogstadøra er ferdig lenge før tiden
LES OGSÅ: Stort sprik i prisanslag på bruprosjekter på Fosen i Trøndelag