Statoil gjør nå siste forberedelser til installering av de første strukturene for havbunns gasskompresjon på Åsgard-feltet i Norskehavet.
Denne sommeren skal den 1800 tonn tunge kompressorstasjonen (45x75 x22 m) og manifold (34x15x27 m) installeres på feltet på 300 meters dyp. Samtidig skal enheten som skal generere kraft til anlegget installeres på Åsgard A.
– Neste uke skal kompressorstasjonen seiles ut fra Aker Solutions verft i Egersund. Trolig vil dette skje mandag, men det kan komme endringer, opplyser pressetalsmann Ola Anders Skauby i Statoil.
Lang installasjonstid
Installasjonen skal pågå hele sommeren, og ikke før i 2015 tar Statoil og partnerne verdens første gasskompresjon på havbunnen på Åsgard-feltet i bruk.
– Dette vil øke utvinningen og levetiden for reservoarene Mikkel og Midgard og gir en stabil produksjon av et tilleggsvolum på 280 millioner oljeekvivalenter. Hittil har vi plassert kompresjon på eksisterende plattform eller på en ubemannet plattform. En mer effektiv løsning er å installere kompressoren på havbunnen nær brønnhodet. Dette har vært et mål for industrien i 30 år.
Den dristige satsingen førte til at Statoil og Aker Solutions vant i Teknisk Ukeblads prestisjetunge pris Årets Ingeniørbragd 2012.
Havbunnskompresjon: Flytter grensen for havbunnsproduksjon
Sugetrykk
Teknologien fungerer ved at kompressoren plasseres nærmest mulig et brønnhode, og man kan produsere mer gass ut av brønnen.
Sugetrykket til kompressoren vil være lavere enn ved installasjon på en plattform over havflaten. Når gassen komprimeres, får den nok trykk til å transporteres videre til plattformen.
Havbunnskonstruksjonen er enorm. Kompressoren er nesten like stor som en fotballbane, på hele 70 meter i lengde, 40 meter i bredde og 20 meter høyde.
Myndighetene positive
Oljedirektoratet har tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad at satsingen er svært positiv.
– Denne teknologien representerer første skritt til det Statoil, og sikkert andre, har som ambisjon å få til: En komplett undervannsfabrikk med prosessering – og kompresjon. Med andre ord: Hele «plattformen» på havbunnen, mente direktoratet.
Gasshastigheten mellom Midgard og Åsgard B, avtar over tid, noe som etter hvert resulterer i væskeakkumulering i rørene.
For å unngå dynamisk ustabilitet i overføringsrørene og dermed også hydratdannelser, vil det være nødvendig med tilstrekkelig hastighet på gassen som strømmer. Dette oppnår man blant annet ved hjelp av kompressorer.
Les også: