TØNSBERG: Vinmonopolet, Elkjøp, Komplett og MPX kjempet om å bli årets nettbutikk.
Under en storslått festmiddag på IT-tinget, som arrangeres på Quality Hotell i Tønsberg, ble datahandelen Komplett.no kåret til Årets nettbutikk.
Prisen ble delt ut av konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.
Knuste erkekonkurrenten
Dermed knuste de Elkjøp som vant prisen i fjor, samt erkekonkurrenten MPX. Det er andre året på rad at Posten Norge kårer Årets Nettbutikk.
I år var det 420 nominerte til Årets nettbutikk. Hele 2170 netthandlere hadde gitt sin stemme.
Mange nykommere
Nytt av i år var det at Årets Nykommer ble kåret. Denne prisen gikk til Fess.no som selger klær på Internett.
Årets nykommer fikk 327 stemmer og 76 butikker ble nominert i denne kategorien.
Både vinnerene av Årets nettbutikk og Årets nykommer fikk et bilde av den anerkjente maleren Frans Wideberg.
Økning i pakkevolumet
Posten får stadig nye netthandelsbutikker som kunder. En økning i pakkevolumet fra 2004 til 2005 på 8,6 prosent understreker dette.
- Dette er en dobling fra i fjor. Det blir større og større variasjon i vareutvalget på nettet, som også tiltrekker seg flere kjøpere, sier juryformann Jan Voldsdal.