Det er store landområder som er gjenstand for de arkeologiske undersøkelsene, som arkeologene fra Norges arktiske universitetsmuseum skal gjennomføre denne sommeren og de to neste. I år vil utgravningene pågå i hovedsak fra Tjeldsundbrua og sørover mot Hårvik samt ved Steinsland og Kåringen.

Før granskingen kan starte må imidlertid linja ryddes for vegetasjon, og Statens vegvesen vil i løpet av kort tid signere kontrakt for dette arbeidet, forteller prosjektleder Reidar Johansen.


Det var Sæteråsen Maskin AS som vant anbudskonkurransen, og kontrakten omfatter bygging av anleggsvei frem til utgravningsstedene og avdekking av disse. I tillegg skal de etablere et riggområde på Rødskjær hvor det skal settes opp en boligrigg.
Statens vegvesen har også tildelt kontrakten for brakker til boligrigg og feltbrakker til X-Maskinutleie AS. Anleggsarbeidene er ventet å starte i løpet av april, slik at området er klart når arkeologene ankommer i juni.

Tunnelen er ti år – og slår sprekker
Grunnerverv pågår
Parallelt med at det nå begynner å jobbes ute i veilinja, jobber Statens vegvesen med erverv av grunn. Områdene arkeologene trenger tilgang til prioriteres først. I løpet av 2020 og 2021 vil rundt 500 grunneiere i området bli kontaktet.
Et annet viktig forberedende tiltak er flytting av høyspentlinjer som kommer i konflikt med veien. Dette arbeidet vil pågå i årene frem mot byggestart.
For tiden jobbes det med etablering av en ny høyspentlinje på strekningen Lødingen–Kåringen, som vil forsterke forsyningskapasiteten.

Brua skal tåle en skipskollisjon
Forutsetter stortingsproposisjon

E10 Hålogalandsvegen er planlagt som et offentlig/privat samarbeid, OPS, omtalt i gjeldende Nasjonal transportplan (NTP). Statens vegvesen har forberedt utlysning av kontrakten høsten 2020.
Det forutsetter imidlertid at bevilgning og igangsetting vedtas gjennom en bompengeproposisjon i Stortinget. Forslag til proposisjon ble oversendt Samferdselsdepartementet i desember i fjor.
Bevilgningen til arbeidet som pågår nå er gitt over statsbudsjettet. I 2020 er det satt av 120 millioner kroner til forberedende arbeid.

Skal ha kjørt 62 km/t da bilen traff veggen i parkeringshuset