Østlandske Vei og Betong fra Oslo er nr. to med et anbud på 31,325 mill. Seltor fra Porsgrunn er nr. tre med 31,804 mill. Implenia er trolig sjanseløs med 37,988 mill.
Strekningen som skal få parallell gang/sykkelveg er bare 650 meter lang. En kilometerpris på over 45 millioner for en gang/sykkelveg ville gitt en byggherre bakoversveis under normale omstendigheter, men byggeleder Vidar Antonsen i Statens vegvesen tar det med knusende ro. - Vi er fornøyd med prisene, sier han.
Vanskelig grunnforhold er årsaken til at Vegvesenet var forberedt på litt av hvert. Strekningen som skal utvides, går delvis gjennom kvikkleire og delvis gjennom et område hvor det er påvist asbest.
For å få plass til gang/sykkelvegen skal fylkesveg 165 flyttes mot øst. En del av traséen til den nåværende kjørebanen skal tas i bruk som gang/sykkelveg. I forbindelse med utvidelsen blir fylkesvegen rettet ut.
Det nye vegarealet vil ligge på fylling i et område med svak grunn. Deler av fyllingen vil bli bygd opp med lettklinker. Der leiren ikke er kvikk, er den sensitiv.
Den aktuelle strekningen går mellom Hampenga og fylkesgrensen mellom Akershus og Buskerud. Jobben må fullføres innen 1. september neste år. Da blir det sammenhengende gang/sykkelveg langs vestsiden av Oslofjorden fra Slemmestad til Holmen hvor fylkesveg 165 møter E 18.