Et firma fra Kvinnherad ga et anbud som lå nesten to millioner kroner lavere enn anbudet fra E. Opedal & Sønner, men det ble avvist fordi Vegvesenet mente at anbyderen ikke var kvalifisert til å delta i konkurransen.
Oppdraget omfatter alt arbeid på det nye fergeleiet, inkludert undervannsarbeid, støp av feragekai, levering og montering av fergekaibru med hydraulisk/elektrisk utstyr, etablering av oppstillingsplass, langtidsparkering for 50 biler og belysning og beplantning av terminalområdet. Oppstillingsplassen får seks 150 meter lange felt. Det skal også anlegges en 600 meter lang adkomstveg mellom fergeleiet og riksveg 551. Det eneste som ikke er med i denne entreprisen er en bygning med venterom og toaletter. De totale omkostningene for fergeleiet vil ligge på rundt 57 millioner kroner. Finansieringen består av riksvegmidler og bompenger som vil bli krevd inn på ferga.
Innen 1. juli neste år skal det være klart til bruk. Da blir overfarten til Gjermundshamn på den andre siden av Kvinnheradsfjorden redusert med fem minutter. For dem som kommer sørfra spiller det liten rolle, fordi de må kjøre ca. fem minutter lenger for å komme til Årsnes, men de som kommer nordfra får både kortere kjøretid og kortere overfartstid. Det gamle fergeleiet på Løfallstrand er dessuten nedslitt, det har for liten oppstillingsplass, og innseilingen har ikke tilstrekkelig dybde til at det kan settes inn større ferger.
Vegen mellom Løfallstrand og Årsnes har riksvegnummer 551. Når fergeleiet på Årsnes blir tatt i bruk, blir den omskiltet til riksveg 48. Vegen har en dårlig standard, og forberedelsene for utbedring er i gang. Hvis byggeplanen blir vedtatt tidsnok, kan overskuddsmasse fra arbeidet med det nye fergeleiet bli brukt til å utbedre vegen.