Det er Mesta som har gitt det andre anbudet. Det er på 25, 617 mill.
Oppdraget gjelder reparasjon og oppsetting av nye rekkverk langs E6, E14 og fylkesveger i Nord-Trøndelag i 2017 og 2018. Det er ingen riksveger i fylket som ikke har europavegstatus.
Levering av materiell inngår i entreprisen. Arvid Gjerde har kontrakten som gjelder for 2015 og 2016.
Antall kilometer rekkverk i Nord-Trøndelag vil øke betydelig i de to neste årene.
- Den som får kontrakten skal rive 22 km rekkverk og montere 50 km, sier byggeleder Nikolai Halle Høilo. - På 33 av de 50 kilometrene blir det helt nytt rekkverk. På de øvrige 17 kilometrene blir gamle skinner montert på nytt. Det skal også monteres 600 meter rekkverk på bruer.
- Det aller meste av det nye rekkverket består av stolper med sigma-profil og skinner med W-profil. I noen tettbygde områder vil det bli brukt monoline-rekkverk som har rørprofil både på skinner og stolper. Det er både estetiske og praktiske årsaker til det. Stolpene på monoline-rekkverk går ikke så langt ned i bakken som stolper med sigma-profil. Det er en fordel der det er mye kabler og ledninger under jorden, sier Nikolai Halle Høilo.