Økte kostnader det siste året, spesielt for drivstoff til kjøretøy og asfaltverk og bitumen, som er et viktig råstoff for produksjon av asfalt, er årsaken.
– Bitumenprisene har steget mer enn 50 prosent i 2022. Den store kostnadsøkningen har i liten grad vært mulig å kompensere i inngåtte kontrakter, sier styreleder Tor Arne Antonsen til Nord24.no.
Selskapet har blant annet vært underentreprenør for Mesta på til sammen fem brøytekontrakter. Denne vinteren er en av dem fylkesvei 7900 mellom E8 ved Laksvatn og Jøvik.
Denne brøytevirksomheten har gått med underskudd, ifølge selskapets styreleder.
– Denne vintervirksomheten for Mesta har vinteren 2021/22 og hittil i vinterperioden 2022/23 gitt betydelig underskudd på grunn av høye drivstoffkostnader. Offentlig oppdragsgiver har ikke vist vilje til å kompensere merkostnader knyttet til drivstoff, sier Antonsen til Nord24.
Nord Vei & Anlegg har også vært en viktig leverandør av asfalt i Nord-Norge, og ifølge deres nettsider hadde selskapet produksjonsanlegg for asfalt i Balsfjord kommune, i Evenes og i Repparfjord i Kvalsund kommune.
Regnskapene viser en jevn vekst de siste årene, fra en omsetning på 39 millioner kroner i 2018 til 67 millioner kroner i 2021. Selskapet har levert positive tall på bunnlinja.
Styreleder Tor Arne Antonsen forklarer til Nord24.no at eierne var villige til å tilføre ny kapital for å bidra til å sikre nødvendig likviditet frem til mai 2023 når asfaltsesongen starter opp igjen. Men bankforbindelsen var ikke villig til å være med på finansieringspakken, som i følge Antonsen ville sikret arbeidskapital til mai 2023.
Et drømmescenario for en ny energimerke-ordning