Den finske asfaltentreprenøren Lemminkäinen er i ferd med å sette en ny strategi ut i livet. I den inngår vekst og satsing på nye områder.
Samtidig blir det et lederskifte i bedriften som har 370 ansatte i Norge.
Røper lite
Fra 1. juni overtar Frank Mathillas stillingen som administrerende direktør etter Arne Frank Johansen. Mathillas er i dag regiondirektør i Nord. Teknisk direktør Roar Telle begynner i en nyopprettet stilling som produkt- og utviklingsdirektør mens Hans Jørgen Sundby blir teknisk direktør. Geir Opedal overtar stillingen som regiondirektør i region øst.
Men verken avtroppende Johansen eller påtroppende Mathillas vil være veldig konkrete om den nye vekststrategien, bortsett fra at selskapet nå vil inn i markedet for tunnelbygging.
– Jeg kan ikke svare på når vi leverer det første tilbudet på å bygge en tunnel, sier Mathillas.
Han forteller at selskapet i dag er i samtaler om oppkjøp av andre virksomheter.
Ledelsen ser får muligheter for vekst i asfaltmarkedet der det i dag har en markedsandel på rundt 18 prosent.
Funksjonskontrakter
Ledelsen regner med at når funksjonskontrakter blir vanligere vil det også bli hardere konkurranse om kvalitet, og ikke bare laveste pris.
– Avinor er i en annen stilling enn Vegdirektoratet og vektlegger mer enn pris. Vi er stolte av at vi har vunnet mange kontrakter på flyplasser, sier Arne Frank Johansen.
Fortsatt er det utviklingsmuligheter innen asfalt.
– I de siste årene har vi sett økt bruk av modifiserte bindemidler i bitumen. Der ligger et potensial for bedre legging og lengre levetid, sier Roar Telle, produkt og utviklingsdirektør.