Den nye fylkesveien vil avlaste dagens vei og øker særlig trafikksikkerheten for skoleelevene i området.
De 2,5 kilometerne med vei inkluderer 580 meter tunnel, og det aller meste skal bygges i uberørt terreng. I Hetlevik blir det litt arbeid i tettbygd område.
Det er en totalentreprise, og entreprenøren skal prosjektere og bygge ny vei og tunnel, samt rundkjøringer og tilhørende veisystem mellom Slettebrekka og Hetlevik i Askøy kommune. Installasjon av elektro- og sikkerhetsutrustning i
tunnelen hører med.
I utlysingen er verdien av kontrakten anslått til 280 millioner kroner.
Fylkesveien bygges i vegklasse Sa2 etter håndbok N100 versjon 2014. Askøy kommune skal etablere vann- og avløpsanlegg som en del av kontraktsarbeidet.
Fylket gjennomførte tidligere i år en markedsdialog med interesserte entreprenører.
Slik er det tenkt: Veilinjen starter i Slettebrekka, og tilkomst til anleggsområdet blir via fylkesvei 5245 Follesevegen fra sør og via eksisterende fylkesvei 5246 i Hetlevik fra nord. Påhogg og driveretning for tunnelen skal være fra øst, ved ny rundkjøring på Nibbene, og tunnelen skal drives på synk mot Hetlevik. All massetransport skal foregå internt på anlegg og ut på fylkesveg i Slettebrekka.
Det vil bli sprengt ut så mye som omkring 300.000 kubikkmeter med masser. I fjor varslet byggherren at den ville inngå en egen kontrakt for å få avsetning på massene.
Det hele skal stå ferdig 3. juni 2027.
Det ligger noen opsjoner i prosjektet:
- Ny gang- og sykkelvei langs den nye fylkesveien
- Nye veilys med master og armatur på fylkesvei 5246 Slettebrekka-Nibbene
- Nye veilys ved kollektivterminalen og parkeringsområdet i Haugadalen
Fylket holder tilbudskonferanse i Vestlandshuset 5. desember.
Interesserte entreprenører har frist til 22. desember med å melde seg på i konkurransen.
Deretter skal fylket plukke ut noen kvalifiserte entreprenører å forhandle med, og de skal levere første tilbud senest 15. mars i 2024. Kontraktstildeling er planlagt 24. mai.
Her kommer det ny vei med opp mot 20 meter høye skjæringer