NYHETER

Atlanterhavstunnelen får ingenting

Kravet om kompensasjon for høy elbiltrafikk gjennom Atlanterhavstunnelen (Averøy-Kristiansund) blir blankt avvist av Staten.

Bompenger blir viktig for å finansiere prosjektet. Systemt er av nytt, helautomatisk slag uten mulighet til å betale manuelt.
Bompenger blir viktig for å finansiere prosjektet. Systemt er av nytt, helautomatisk slag uten mulighet til å betale manuelt. Bilde: Jarle Skoglund
Kjell Herskedal
10. mars 2014 - 10:31

I nr. 2 av Våre Veger ga daglig leder Arve Mjelva i tunnelselskapet uttrykk for at elbiltettheten i Averøy nå er så stor at det går ut over selskapets inntekter på en måte som er merkbar. Seks millioner kroner årlig er "tapet", som medfører forlenget innkrevingstid. Andre bilister må betale regningen som el-bilistene slipper unna.

Mjelva og styret i Atlanterhavstunnelen mener at staten må kompensere for inntektsbortfallet, ettersom det er sentrale myndigheter som har innvilget elbilene betalingsfritak.

Les også: Åpner Kristiansund i begge ender

- En villet politikk

-Et bompengeselskap har ingen juridisk rett til å kreve kompensasjon for bortfall av bompengeinntekter som følge av elbilfritaket. Fritaksordningen er et resultat av en villet politikk, skriver avdelingsdirektør Ola Brattegard i Samferdselsdepartementet i et svarbrev til Atlanterhavstunnelen, ifølge Tidens Krav.

I svarbrevet som Mjelva nå har fått, blir det redegjort for hvordan fritaket for elbiler oppsto.

Det skyldes et såkalt Dok 8-forslag fra stortingsrepresentant Lars Sponheim i 1996. Det endte med at Stortinget vedtok å be regjeringen frita elbiler for bompenger.

Som en følge av dette ble fritaket innarbeidet i takstretningslinjene for bompengeprosjekt på offentlig vei med virkning fra juni 1997.

Les også: Millionsprekk for Atlanterhavstunnelen

Bortfall kan medføre taktsøkning

Han minner samtidig om at dersom økonomien i prosjektet går dårligere enn forutsatt, er det anledning til å håndtere dette enten gjennom takstøkning på inntil 20 prosent og/eller utvidelse av bompengeperioden med inntil fem år.

Sagt i klartekst så betyr dette at Samferdselsdepartementet mener det er helt ok at de andre trafikantene betaler for elbiltrafikken så lenge dette er vedtatt politikk, skriver Tidens Krav.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.