Andreplassen holdes av NCC med 446,7 mill. Den videre rekkefølgen er: AF Gruppen (448,8 mill.), Implenia (479,6 mill.), Alf Brekken & Sønner fra Stamsund (497,7 mill.), Lemminkäinen (509,5 mill.), Hæhre Entreprenør (517,8 mill.) og Marti (592,8 mill.).
Tunnelen inngår i Bjarkøyforbindelsen som knytter sammen øyene Bjarkøy, Sandsøy og Grytøy sammen. Alle ligger i Harstad kommune.
Tunnelen skal gå mellom Grytøy og Bjarkøy. Den får en lengde på 3 250 meter og et profil T8,5. Det laveste punktet vil ligge 126 meter under havoverflaten. Portalene får en samlet lengde på ca. 30 meter.
Anlegg av to km tilstøtende veg på Grytøy og 200 meter på Bjarkøy inngår i entreprisen.
Sandsøy skal knyttes til Grytøy med fire bruer med fyllinger mellom. Brubyggingen settes ut på egen entreprise neste år, men fyllingene mellom dem inngår i tunnelentreprisen. Det gjør også anlegg av 400 meter veg på Sandsøy.
Vegvesenet tar sikte på å fullføre prosjektet høsten 2017. Da blir fergesambandet mellom Grytøy, Bjarkøy og Sandsøy lagt ned, men innbyggerne på øyene vil fortsatt være avhengige av ferga mellom Stornes og Bjørnerå for å komme til Hinnøy eller fastlandet.