INDUSTRI

Åtte dødsfall, dødelige metallsplinter: Årsaken er et mysterium

Utløses med for mye kraft, men selskapet bak skjønner ikke hvorfor.

Utløsermekanismen til Takatas kollisjonsputer er så langt knyttet til åtte dødsfall. I Norge er 1045 biler med systemet tilbakekalt.
Utløsermekanismen til Takatas kollisjonsputer er så langt knyttet til åtte dødsfall. I Norge er 1045 biler med systemet tilbakekalt.
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
25. juni 2015 - 09:26

34 millioner biler er så langt kalt tilbake på grunn av en potensielt dødelig feil med utløsermekanismen til kollisjonsputene.

Takata, en av verdens største produsenter av airbager, skjønner ikke hva feilen skyldes, melder Reuters.

I Norge har Subaru tilbakekalt 1045 biler av modellen Impreza og Impreza WRX med airbagene.

Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km

Grillet toppsjef

Takata er en av verdens største produsenter av sikkerhetsutstyr til biler.

– Analysene går ikke veldig bra, svarte Takatas toppsjef Shigehisa Takada under selskapets generalforsamling onsdag. Han har ikke uttalt seg offentlig om problemene på ett år.

På møtet grillet aksjonærene toppsjefen for manglende synlighet, liten fremgang for å løse problemene og mangel på utbytte.

Dødelige splinter

Utløsermekanismen til Takatas kollisjonsputer er så langt knyttet til åtte dødsfall. Problemet er at den eksploderer med for mye kraft og kan skape dødelige metallsplinter.

Det pågår flere granskinger av systemet. 10 bilprodusenter har iverksatt en kollektiv gransking av problemene. I tillegg pågår det en intern gransking hos Takata som foreløpig er resultatløs.

Tilbakekallingen er en av historiens største og har sendt Takata-aksjene til bunns.

Les også: Her er de mest drivstoffgjerrige bilene

«Trygt» eksplosiv

I USA måtte selskapet onsdag denne uken forklare seg for transportkomiteen i Senatet. Under høringen kom det frem at Takata har hyret inn en rekke eksperter fra Fraunhofer Instituttet for å finne årsaken til splintdannelsen.

«Våre beste nåværende vurdering er at potensialet for splintdannelse er knyttet til langtidseksponering, over en periode på flere år, for vedvarende forhold med høy varme og høy absolutt luftfuktighet», uttalte Takatas USA-sjef til Senatet.

Flere har stilt spørsmål ved selskapets bruk av ammoniumnitrat som drivstoff i mekanismen. USA-sjefen uttalte at det er trygt å bruke dette eksplosivet i airbagene, fremkommer det i referatet fra høringen som Takata har lagt ut på sine nettsider.

Les også: Tesla passerer milepæl

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.