Konkurransen ble lyst ut for fem uker siden.
Fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen gikk ut tirsdag, og da hadde disse meldt seg:
- AF Gruppen
- Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad/Metrostav Norge
- Arbeidsfellesskapet Aurstad/Dragados JV
- Arbeidsfellesskapet Implenia Norge/Allgrunn
- NCC Norge
- Obrascón Huarte Lain, S.A. (OHLA)
- Arbeidsfellesskapet Risa/Leonard Nilsen og Sønner
- Veidekke Entreprenør
Prosjektleder Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen er godt fornøyd med den store interessen i entreprenørmarkedet, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
– Med åtte tilbydere i kvalifiseringsrunden ligger alt til rette for at vi får en god konkurranse mellom entreprenørene, sier Birkeland.
Prekvalifisering og forhandlinger
Arbeidet er lyst ut som en utførelsesentreprise, og prosessen blir gjennomført som anskaffelse med prekvalifisering og forhandling.
Vegvesenet skal nå gå gjennom dokumentene fra tilbyderne for å se om de oppfyller kvalifikasjonskravene.
– Deretter skal vi evaluere og rangere de basert på dokumentasjonen de har levert, for til slutt å velge ut tre til fem entreprenører som går videre til neste fase, sier Birkeland i meldingen.
Forhandlinger vil pågå utover høsten, med mål om å signere kontrakt i desember. Byggestart vil bli etter nyttår, og prosjektet skal stå ferdig i 2027.
Det største prosjektet i Bypakke Ålesund
Ny innfartsvei til Ålesund gjennom Lerstad har vært planlagt i over 40 år, og er det største og mest omfattende tiltaket i Bypakke Ålesund. Den nye veien vil i hovedsak gå i en tunnel på 2,6 kilometer, og vil avlaste dagens Lerstadveg og E136 gjennom bydelene Moa og Åse. Det blir nytt toplanskryss i vest, og gang- og sykkelvei på hele strekningen.
E10-prosjektet: Vegvesenet får ikke bytte underleverandør