TRAFIKK OG ITS

Åtte trafikkdrepte i november - men norsk trafikk er tryggest i verden

En fattig trøst for dem som rammes: I gjennomsnitt er det ni ganger så stor fare for å dø i trafikken andre steder i verden.

Bare fem land i verden har færre enn tre trafikkdrepte per 100.000 innbyggere. Norge er lavest, med to. Sverige følger nærmest, med 2,5.
Bare fem land i verden har færre enn tre trafikkdrepte per 100.000 innbyggere. Norge er lavest, med to. Sverige følger nærmest, med 2,5. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix
2. des. 2019 - 11:23

Åtte personer omkom i trafikken i november, dermed er tallet på trafikkdrepte hittil i år kommet opp i 96.

I fjor ble 14 personer drept i novembertrafikken, og til sammen hadde 102 mennesker mistet livet i trafikkulykker på denne tiden i fjor.

Av de åtte omkomne i november var seks bilister og to fotgjengere. Av de seks bilistene døde fem i møteulykker, og en i utforkjøring.

Fem av de trafikkdrepte i november var menn, og tre kvinner.

Alle nye biler må oppfylle en rekke krav om sikkerhetssystemer om de skal selges nye fra 7. juli.
Les også

Nå er dette utstyret påbudt i alle nye biler

Trygg Trafikk advarer

Til sammen har ni fotgjengere mistet livet i trafikken i 2019. Trygg Trafikk advarer om at vintermørket og det medførende været skaper krevende kjøreforhold og ber både bilister og fotgjengere utvise aktsomhet.

– Vi har alle et ansvar for å gjøre vårt for å bidra til at ingen mister livet i trafikken. Desember kan by på krevende og vekslende kjøreforhold og travle tider. Avpass farten til sikt og føre. Ta det med ro i julestria og husk refleksen, sier Trygg Trafikk-direktør Jan Johansen.

Et lyspunkt er at ingen under 16 år har omkommet i trafikken så langt i 2019.

– Hvis det fortsetter slik også i desember, vil vi for første gang oppleve et helt år uten barn som dør i trafikken. Det vil være helt fantastisk, og i tråd med ett av delmålene i Nasjonal Tiltaksplan for Trafikksikkerhet sier Johansen.

Antall drepte i trafikken i Norge har hatt en jevnt synkende tendens siden toppåret 1970, da 560 mennesker omkom i trafikken. Vi lå lenge an til at 2019 kunne bli det første året siden 1947 med færre enn 100 trafikkdrepte. Skal den milepælen nås i år, må tre eller færre omkomme i trafikken i desember. Det er halvparten av de seks som omkom i desembertrafikken i fjor.

Boeing har hatt flere problemer med bestselgeren 737 Max de siste årene.
Les også

Panel falt av flyet – nå stuper salgstallene

Rapport: Norsk trafikk er tryggest i verden

Uansett hvordan det går i desember, er Norge det landet i verden som har færrest dødsfall i trafikken per 100.000 innbyggere, ifølge en rapport fra OECD, skriver Forbes

Det er kun fem land i verden hvor det dør under tre personer per 100.000 innbygger. I Norge dør det to personer per 100.000 innbyggere i trafikken, noe som gjør Norge til det landet i verden der det er tryggest å ferdes i trafikken, ifølge rapporten.

Samtidig er Norge blant landene hvor antallet syklister som omkommer i trafikken, har økt mest. I 2010 mistet fem syklister livet, mens i 2017 var antallet ni.

Videre på lista følger Sverige med 2,5 dødsfall i trafikken per 100.000 innbyggere, i Sveits er tallet 2,7, i Storbritannia er tallet 2,8, mens for våre naboer i sør, Danmark, er tallet 3. I Chile (10,4), USA (11,4) og Argentina (12) er derimot situasjonen en helt annen. Tallene er fra 2017.

Slike flytende LNG-terminaler bidrar til økt import av nedkjølt flytende gass til EU-landene. Men dette har også blitt en port inn før økt russisk LNG.
Les også

EU-landene: Krangler om importstans av LNG fra Russland

Ulik bruk av setebelte

Over 40 land er blitt undersøkt i OECD-rapporten. Trafikksikkerheten i disse landene er langt bedre enn i lav- og middelinntektsland. Globalt er det i gjennomsnitt 18,3 dødsfall i trafikken per 100.000 innbyggere, heter det i rapporten.

Bilbelte er ifølge Statens vegvesen det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere antall omkomne og hardt skadde i trafikken. Rapporten fra OECD viser at andre land i Europa er langt flinkere enn nordmenn til å bruke setebelte.

Franskmennene er best i klassen, viser rapporten, som har tatt for seg beltebruk i forsetet. Både Sverige og Danmark, som havner henholdsvis på 6.-plass og 10.-plass, gjør det bedre enn oss. Norge er nummer 12 på lista. Det er derimot få prosenter som skiller landene. Generelt er beltebruken god, der godt over 90 prosent bruker setebelte i de nevnte landene.

Kinesiske Byd Dolphin var blant modellene som sendte salget oppover, et typisk eksempel på at elbilkundene foretrekker ikke alt for små SUV-er.
Les også

Enorme forskjeller i interessen for elbiler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.