Åtte personer omkom i trafikken i november, dermed er tallet på trafikkdrepte hittil i år kommet opp i 96.
I fjor ble 14 personer drept i novembertrafikken, og til sammen hadde 102 mennesker mistet livet i trafikkulykker på denne tiden i fjor.
Av de åtte omkomne i november var seks bilister og to fotgjengere. Av de seks bilistene døde fem i møteulykker, og en i utforkjøring.
Fem av de trafikkdrepte i november var menn, og tre kvinner.
Stor bru raste sammen i Tyskland
Trygg Trafikk advarer
Til sammen har ni fotgjengere mistet livet i trafikken i 2019. Trygg Trafikk advarer om at vintermørket og det medførende været skaper krevende kjøreforhold og ber både bilister og fotgjengere utvise aktsomhet.
– Vi har alle et ansvar for å gjøre vårt for å bidra til at ingen mister livet i trafikken. Desember kan by på krevende og vekslende kjøreforhold og travle tider. Avpass farten til sikt og føre. Ta det med ro i julestria og husk refleksen, sier Trygg Trafikk-direktør Jan Johansen.
Et lyspunkt er at ingen under 16 år har omkommet i trafikken så langt i 2019.
– Hvis det fortsetter slik også i desember, vil vi for første gang oppleve et helt år uten barn som dør i trafikken. Det vil være helt fantastisk, og i tråd med ett av delmålene i Nasjonal Tiltaksplan for Trafikksikkerhet sier Johansen.
Antall drepte i trafikken i Norge har hatt en jevnt synkende tendens siden toppåret 1970, da 560 mennesker omkom i trafikken. Vi lå lenge an til at 2019 kunne bli det første året siden 1947 med færre enn 100 trafikkdrepte. Skal den milepælen nås i år, må tre eller færre omkomme i trafikken i desember. Det er halvparten av de seks som omkom i desembertrafikken i fjor.
NVE: Havvind i Norge vil ikke være lønnsomt etter 2040
Rapport: Norsk trafikk er tryggest i verden
Uansett hvordan det går i desember, er Norge det landet i verden som har færrest dødsfall i trafikken per 100.000 innbyggere, ifølge en rapport fra OECD, skriver Forbes.
Det er kun fem land i verden hvor det dør under tre personer per 100.000 innbygger. I Norge dør det to personer per 100.000 innbyggere i trafikken, noe som gjør Norge til det landet i verden der det er tryggest å ferdes i trafikken, ifølge rapporten.
Samtidig er Norge blant landene hvor antallet syklister som omkommer i trafikken, har økt mest. I 2010 mistet fem syklister livet, mens i 2017 var antallet ni.
Videre på lista følger Sverige med 2,5 dødsfall i trafikken per 100.000 innbyggere, i Sveits er tallet 2,7, i Storbritannia er tallet 2,8, mens for våre naboer i sør, Danmark, er tallet 3. I Chile (10,4), USA (11,4) og Argentina (12) er derimot situasjonen en helt annen. Tallene er fra 2017.
Ulykke i samme område i 2016: – Oppfølgingen ville vært annerledes i dag
Ulik bruk av setebelte
Over 40 land er blitt undersøkt i OECD-rapporten. Trafikksikkerheten i disse landene er langt bedre enn i lav- og middelinntektsland. Globalt er det i gjennomsnitt 18,3 dødsfall i trafikken per 100.000 innbyggere, heter det i rapporten.
Bilbelte er ifølge Statens vegvesen det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere antall omkomne og hardt skadde i trafikken. Rapporten fra OECD viser at andre land i Europa er langt flinkere enn nordmenn til å bruke setebelte.
Franskmennene er best i klassen, viser rapporten, som har tatt for seg beltebruk i forsetet. Både Sverige og Danmark, som havner henholdsvis på 6.-plass og 10.-plass, gjør det bedre enn oss. Norge er nummer 12 på lista. Det er derimot få prosenter som skiller landene. Generelt er beltebruken god, der godt over 90 prosent bruker setebelte i de nevnte landene.
F-16 krasjet i Ukraina