Åtte personer omkom i trafikken i november, dermed er tallet på trafikkdrepte hittil i år kommet opp i 96.
I fjor ble 14 personer drept i novembertrafikken, og til sammen hadde 102 mennesker mistet livet i trafikkulykker på denne tiden i fjor.
Av de åtte omkomne i november var seks bilister og to fotgjengere. Av de seks bilistene døde fem i møteulykker, og en i utforkjøring.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Fem av de trafikkdrepte i november var menn, og tre kvinner.
![Alle nye biler må oppfylle en rekke krav om sikkerhetssystemer om de skal selges nye fra 7. juli.](https://images.gfx.no/130x87/2684/2684758/DSC06910-Edit.jpg)
Nå er dette utstyret påbudt i alle nye biler
Trygg Trafikk advarer
Til sammen har ni fotgjengere mistet livet i trafikken i 2019. Trygg Trafikk advarer om at vintermørket og det medførende været skaper krevende kjøreforhold og ber både bilister og fotgjengere utvise aktsomhet.
– Vi har alle et ansvar for å gjøre vårt for å bidra til at ingen mister livet i trafikken. Desember kan by på krevende og vekslende kjøreforhold og travle tider. Avpass farten til sikt og føre. Ta det med ro i julestria og husk refleksen, sier Trygg Trafikk-direktør Jan Johansen.
Et lyspunkt er at ingen under 16 år har omkommet i trafikken så langt i 2019.
– Hvis det fortsetter slik også i desember, vil vi for første gang oppleve et helt år uten barn som dør i trafikken. Det vil være helt fantastisk, og i tråd med ett av delmålene i Nasjonal Tiltaksplan for Trafikksikkerhet sier Johansen.
Antall drepte i trafikken i Norge har hatt en jevnt synkende tendens siden toppåret 1970, da 560 mennesker omkom i trafikken. Vi lå lenge an til at 2019 kunne bli det første året siden 1947 med færre enn 100 trafikkdrepte. Skal den milepælen nås i år, må tre eller færre omkomme i trafikken i desember. Det er halvparten av de seks som omkom i desembertrafikken i fjor.
![Boeing har hatt flere problemer med bestselgeren 737 Max de siste årene.](https://images.gfx.no/130x87/2517/2517722/Wsj1pNnLOTY.jpg)
Panel falt av flyet – nå stuper salgstallene
Rapport: Norsk trafikk er tryggest i verden
Uansett hvordan det går i desember, er Norge det landet i verden som har færrest dødsfall i trafikken per 100.000 innbyggere, ifølge en rapport fra OECD, skriver Forbes.
Det er kun fem land i verden hvor det dør under tre personer per 100.000 innbygger. I Norge dør det to personer per 100.000 innbyggere i trafikken, noe som gjør Norge til det landet i verden der det er tryggest å ferdes i trafikken, ifølge rapporten.
Samtidig er Norge blant landene hvor antallet syklister som omkommer i trafikken, har økt mest. I 2010 mistet fem syklister livet, mens i 2017 var antallet ni.
Videre på lista følger Sverige med 2,5 dødsfall i trafikken per 100.000 innbyggere, i Sveits er tallet 2,7, i Storbritannia er tallet 2,8, mens for våre naboer i sør, Danmark, er tallet 3. I Chile (10,4), USA (11,4) og Argentina (12) er derimot situasjonen en helt annen. Tallene er fra 2017.
![Slike flytende LNG-terminaler bidrar til økt import av nedkjølt flytende gass til EU-landene. Men dette har også blitt en port inn før økt russisk LNG.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839881/P061844-852581.jpg)
EU-landene: Krangler om importstans av LNG fra Russland
Ulik bruk av setebelte
Over 40 land er blitt undersøkt i OECD-rapporten. Trafikksikkerheten i disse landene er langt bedre enn i lav- og middelinntektsland. Globalt er det i gjennomsnitt 18,3 dødsfall i trafikken per 100.000 innbyggere, heter det i rapporten.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Bilbelte er ifølge Statens vegvesen det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere antall omkomne og hardt skadde i trafikken. Rapporten fra OECD viser at andre land i Europa er langt flinkere enn nordmenn til å bruke setebelte.
Franskmennene er best i klassen, viser rapporten, som har tatt for seg beltebruk i forsetet. Både Sverige og Danmark, som havner henholdsvis på 6.-plass og 10.-plass, gjør det bedre enn oss. Norge er nummer 12 på lista. Det er derimot få prosenter som skiller landene. Generelt er beltebruken god, der godt over 90 prosent bruker setebelte i de nevnte landene.
![Kinesiske Byd Dolphin var blant modellene som sendte salget oppover, et typisk eksempel på at elbilkundene foretrekker ikke alt for små SUV-er.](https://images.gfx.no/130x87/2821/2821658/BYD_Dolphin_White_Road_DCW12004.jpg)
Enorme forskjeller i interessen for elbiler