Nyutviklede Think City skal i produksjon over sommeren, men om noen dager kan interesserte bestille bilen på nettet. Think-fabrikken kom tilbake på norske hender i høst etter at den først ble solgt til Ford og deretter til Engelsk-Indiske KamKorp.
Bakseter fra 2008
Den forrige utgaven hadde nikkelkadmiumbatterier og klarte åtte mil på en ladning. Citymodellen får et nytt høytemperaturbatteri på hele 24,5 kWh.
Det holder til 18 mil mellom hver ladning. Bilen er en toseter, men en modell med bakseter til to barn kommer i 2008. Toppfarten er på 100 km/h og den akselerer fra 0 til 50 på 6,5 sekunder.
Uten bulk og riper
- Bilen har det utstyret kunden forventer i en moderne bil, men vi har beholdt plasten i karosseriet. I stedet for polyetylen bruker vi nå gjennomfarget ABS-plast. Det betyr at den er forholdsvis bulke- og ripesikker i forhold til vanlige biler og det tror vi kan være lurt i biler som brukes mye i bytrafikk. Skulle folk være uheldig krasje, er den godkjent i krasjtester både i Europa og i USA, sier Marketing Manager i Think, Ingvil Ladehaug.
Erfaringen viser at folk kjøpte den forrige Think-bilen som bil nummer to, men at den hos de fleste har fått status som nummer en.
Utviklingen av nye Thinkmodellen er i all hovedsak finansiert av Ford da de eide selskapet. Grunnen til at de trakk seg ut var at de besluttet at batteridrift ikke passet med Fords strategi.
Billig i drift
Den nye Think City vil koste 199.000 kroner og en leie/garanti- og serviceavtale på batteriet koster 975 kroner i måneden. Strømforbruket ligger på litt over en kWh per mil.
I tillegg har myndighetene sukret miljøbilen med null årsavgift, fri kommunal parkering og gratis passering i bomringer. Dessuten får elbiler kjøre i kollektivfeltet.
3000 biler årlig
Think vil produsere noen hundre biler i år og skal doble antallet neste år. I full drift vil fabrikken på Aurskog produsere litt over 3000 biler årlig på ett skift, eller opptil 7500 på tre skift. Aurskog skal bare dekke Skandinavia og Nord-Europa.