ELBIL

Audi bygger nytt batterisenter

Utvikler nye stempelmotorer og batteriteknologi ved samme fabrikk.

Audi har erfaring med utvikling av batteripakker. Bildet viser hva som er på innsiden av Audi E-Tron.
Audi har erfaring med utvikling av batteripakker. Bildet viser hva som er på innsiden av Audi E-Tron. Foto: Marius Valle
Marius ValleMarius ValleJournalist
1. nov. 2021 - 17:00

Audi melder at de skal bygge et kompetansesenter for batteriutvikling ved sin fabrikk i Neckarsulm nær Stuttgart. Her skal ny batteriteknologi utvikles og testes.

Senteret skal bygges innen utgangen av 2022, og tas i bruk senest i 2023, skriver avisen Heilbronner Stimme. Dette kommer i tillegg til Audis batteriaktivitet ved hovedkvarteret i Ingolstadt.

I fremtiden skal ikke fabrikken kun bygge batteripakker fra ferdig leverte celler, men også utvikle og bygge egne celler.

Audi utvikler allerede batterier til ladbare hybrider i Neckarsulm. Her utvikles også forbrenningsmotorer. Produsenten signaliserer at dette skal fortsette.

– Mye vil skje parallelt i løpet av de neste årene. Vi øker eleketrifiseringsnivået, og samtidig fortsetter vi å utvikle våre vellykkede diesel- og bensinmotorer i retning økt effektivitet og ytelse, sier Audis utviklingssjef Oliver Hoffmann til avisen.

Audis anlegg i Neckarsulm. <i>Foto:  AUDI AG</i>
Audis anlegg i Neckarsulm. Foto:  AUDI AG

Stempelmotoringeniører skal få elbilkompetanse

Han gir uttrykk for at motorene som utvikles for å tilfredsstille de kommende Euro 7-kravene vil være de beste de har laget, men også at de blir de siste. Derfor vil de som jobber med dette på sikt få mulighet til å bygge kompetanse som lar dem ta steget over til elektrisk mobilitet i fremtiden.

Rundt 400 personer jobber med teknisk utvikling av forbrenningsmotorer for Audi ved fabrikken i dag, skriver Electrive.

Fabrikken i Neckarsulm skal allerede være klargjort for å bygge elbiler og fossilbiler på samme produksjonslinje. Neste generasjon Audi A4 og A5 skal bygges her fra 2023, og fabrikksjefen sier til avisen at de har mål om å bygge over 300.000 biler årlig etter dette.

Anlegget produserte i 2019 rett over 157.000 biler. I dag produseres Audi E-tron GT ved et nytt senter i nærheten av anlegget i Neckarsulm. Audis andre elbiler E-Tron og Q4 E-Tron produseres i henholdsvis Brussel og Zwickau. Den kommende Q6 E-Tron skal bygges i Ingolstadt. 

Audis A4, A5, A6, A7 og A8 produseres ved Neckarsulm i dag. Sportsbilen R8 produseres ved samme anlegg som E-Tron GT. 

Nøyaktig hvilke elbiler Audi vil produsere ved fabrikken er ikke kjent, men Audi i bekreftet i sommer at de lanserer sin siste nye modell med forbrenningsmotor i 2025. Dermed er det rimelig å anta at mange av bilene det er ventet elbilversjoner av vil komme fra Neckarsulm.

HydePoint og Norwegian Hydrogen planlegger et første flytende anlegg på 10–40 MW rett utenfor kysten. Målet er å demonstrere teknologien og oppskalere til å stå i en havvindpark.
Les også

Skal produsere hydrogen på sjøen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.