Audi har levert sin elektriske SUV E-Tron siden i fjor, og bilen har ikke overraskende blitt svært populær her i Norge.
Nå viser det seg at produksjonen ikke går helt som ønsket.
De har ifølge den tyske nettavisen Ecomento, som siterer det belgiske nyhetsbyrået Belga, ført til at Audi varsler at de ikke vil fornye kontraktene til 145 midlertidig ansatte ved fabrikken. Ytterligere 250 kontrakter skal stå i fare for å bli avsluttet, skriver Ecomento. I tillegg innføres kortere arbeidstid for de ansatte i fabrikken.
Nedbemanningene skyldes mangel på komponenter knyttet til batteriet. En ansattrepresentant sier til Belga at det store antallet underleverandører, angivelig over 300, gjør produksjonsprosessen kompleks. Det skal være problemer med å koordinere disse som har ført til lavere produksjon.
Elbilsalget skyter fart igjen
Klarer ikke bygge nok
Situasjonen er altså ikke at Audi ikke har nok etterspørsel etter biler, men heller at de ikke klarer å bygge så mange som de har regnet med.
Den belgiske avisen L'Echo skriver at Audi regner med å produsere mellom 4100 og 5700 færre biler i første kvartal enn opprinnelig planlagt. Det er imidlertid ikke kjent hvor mange biler de planla å produsere i utgangspunktet.
Ifølge L'Echo skal det spesifikt være leveranse av battericeller fra LG Chem som skal være problemet. Dette er ikke bekreftet av Audi.
Over 26.000 E-Tron skal ha blitt produsert ved fabrikken i 2019. Avisen skriver at ledelsen hadde ventet å øke produksjonen i år, til 24 biler i timen. Dette kan imidlertid skje senere i år.
Har hatt utfordringer tidligere
Dette er ikke de første problemene Audi har hatt i Belgia. I april ble det kjent at produksjonen gikk tregere enn ventet på grunn av mangel på batterier.
Det er ikke bare Audi som har hatt problemer med batterileveransene. Mercedes-Benz EQC-produksjonen holdes tilbake av samme årsak, skriver L'Echo.
En talsperson for Audis forhandlerledd i Belgia avdramatiserer den reduserte produksjonskapasiteten, og hevder at dersom kunden bestiller en E-Tron i dag, tar det to og en halv måned å få den levert. Det skal være innenfor normal leveringstid.
Direktør for Audi Norge, Elin Sinervo, sier til TU at produksjon og leveranse av E-Tron til Norge går etter helt etter planen, og at de forventer å få et voksende antall biler til Norge gjennom hele året.
– Det er heller ingen signaler eller informasjon fra fabrikken som skulle tilsi at det blir endringer i de planlagte leveransene, sier Sinervo.
I fjor ble det klart at mange E-Tron måtte oppdateres på grunn av fare for at fukt kunne trenge inn i batteripakken, som kan gi en risiko for brann. Ingen branner er imidlertid rapportert. I USA ble rundt 540 biler tilbakekalt på grunn av dette. I Norge ble bilene oppgradert og utbedret, men ikke tilbakekalt.
Morrow-sjefen: Mener to viktige ting skiller dem fra Northvolt
Oppdatert 29.1: Artikkelen er oppdatert med kommentar fra Audi Norge.