Den tyske bilprodusenten Audi skal begynne med masseproduksjon av verdens reneste dieselteknologi, skriver selskapet i en pressemelding.
TDI-utvikling
Teknologien skal ta den allerede utprøvde TDI (Turbocharged Direct Injection)-teknologien til et nytt nivå, blant annet ved å innføre et såkalt piezoelektrisk pressystem som leverer 2000 bar.
I tillegg har motorene egne sensorer i forbrenningskamrene som gjør at forbrenningsprosessen kan reguleres langt mer presist enn tidligere. Audi hevder selv at dette er noe ingen andre tidligere har brukt i sine motorer.
Få utslipp
De nye TDI -motorene skal ha rekordlave klimagassutslipp og kombinerer dagens TDI-teknologi med svært lavt drivstofforbruk.
– Vi har integrert nøkkelelementer fra motorsportens verden direkte inn i vår serieproduksjon. Med dette demonstrerer vi hvordan TDI og TFSI representerer det ultimate innen effektivitet, kjøreglede og økonomi både på veien og motorbanen, sier styremedlem for teknisk utvikling i Audi, Michael Dick.
Trelitersmotor
Den nye TDI-teknologien skal først og fremst benyttes i trelitersmotoren V6 i modellene Audi A4 og Audi Q7. Motoren leverer 170 kW (240 bhk) og har et maksimalt dreiemoment på 500 Nm i A4 og 550 Nm i Q7.
Flere modeller er planlagt raskt etter disse, og Audi har som mål å spre teknologien til andre kjøretøyklasser innen 2010.
AdBlue
NO x-utslippene skal kunne reduseres med opptil hele 90 % i forhold til dagens modeller. Dette skyldes det Audi kaller AdBlue, et biologisk nedbrytbart stoff som tilsettes like etter NO x-katalysatoren. I tillegg har systemet et elektronisk kontrollert partikkelfilter for diesel.
For å redusere CO 2-utslippene har Audi satt inn avanserte teknikker som lagrer energi overalt hvor det er mulig, blant annet hver gang bilen bremser, nesten på samme måte som i en hybrid- eller el-bil.
Sparer drivstoff
I forhold til dagens gjennomsnittlige bil i USA hevder de nye Audi-motorene å kunne spare rundt 35 % drivstoff. Selskapet skriver i pressemeldingen at de nye modellene vil kunne benyttes overalt i verden, selv i California, hvor de har særdeles strenge utslippsgrenser for bilkjøring.
Selskapet planlegger også nye hybridversjoner av bilene sine, i tillegg til biler som kjører på naturgass og bioetanol. Disse vil bli satt i produksjon "så snart Audi ser at de tilbyr markante fordeler for kundene."
Den nye V6-motoren skal markedsføres i USA og Europa i løpet av andre halvår 2008.