Systemet heter Steinco RDS , og er utviklet av Bjørge Steinco Technology. Forkortelsen står for Roll Damping System; et stabiliseringssystem som sørger for at fartøy ruller mindre i grov sjø.
Automatisk
Fire finner på skroget vris med hjelp av hydraulikksylindere og en datamaskin for å motvirke slingring og rulling. Det spesielle med Steinco-systemet er at finnene snus automatisk når skipet forandrer fartsretning.
Hensikten med systemet er å gi færre forsinkelser, og at biler ombord i ferger ikke må fortøyes når bølgene er høye. I tillegg bruker skipene mindre drivstoff. Passasjerne får en mer behagelig reise og blir mindre sjøsyke.
– Systemet har enkel mekanikk og avansert elektronikk. Vi jobber også med å samkjøre stabiliseringsfinnene med roret. I tillegg har vi en patentsøknad inne på et system med innfellbare finner, sier konstruksjonssjef Finn Inge Langeland.
I drift i sommer
Tre nye ferger som er bygd for Troms Fylkes Dampskipsselskap og Rogaland Trafikkselskap, er de første til å ta i bruk systemet, som også kan benyttes av andre typer passasjerskip, lastebåter og supplyskip.
– RDS har et betydelig markedspotensial. Systemet er kompakt, effektivt og besparende for kabellegging. Flere rederier avventer praktiske erfaringer fra de første installasjonene før de bestemmer seg, sier salgs- og markedssjef Johnny Notland.