Det har flere steder i landet blitt montert opp automatiske vindvarslingssystemer for å stenge bruer ved for sterk vind.
Den 23. desember ble et slikt system montert opp på Skjombrua i Narvik.
– Erfaringene våre fra andre bruer med vindvarslingssystemer og automatisk stengning er veldig gode, vi tror systemet vil ha en god effekt på Skjombrua siden den er utsatt for mye vind og hardt vær, sier Tore Thorsteinsen i Statens vegvesen.
Les også: Kine skal finne det optimale veisaltet for norske vinterveier
Kortere stengetid
Systemene måler vinden på de mest vindutsatte områdene av brua fortløpende. Det fører til at de utsatte bruene stenger så fort vindkastene når en styrke på 32 meter per sekund.
Tidligere var det kun en vindmåler med begrenset funksjonalitet montert på brua. Beslutningen om å stenge og åpne brua måtte da foretas av personell som selv måtte reise ut til brua for å vurdere forholdene.
– Stengningene av brua vil nok bli litt hyppigere når den stenges automatisk, men tiden brua er stengt av gangen vil være vesentlig kortere enn før, sier Thorsteinsen.
Han viser til erfaringer fra andre bruer med automatisk stengning.
– Om du summerer småstengningene, er fremkommeligheten på bruene med vindvarslingssystemer blitt bedre. Før stengte vi manuelt og tok ikke sjansen på å åpne før vi var helt sikre på at vinden hadde roet seg. Nå åpnes brua etter værforholdene, forklarer Thorsteinsen.
Les også: Hver av disse sykkelveiene skal takle 12.000 syklister i timen
Kan måtte vente
Om et kraftig vindkast stenger brua, vil den være stengt i minst 10 minutter før den åpnes igjen.
– Trafikantene som møter en stengt bru kan derfor måtte vente på å få kjøre over, selv om varslingsskiltene viser vindkast langt under 32 meter per sekund. Det er først når vindkastene har ligget under grenseverdien i 10 minutter at veien åpnes igjen, sier Thorsteinsen.
Han forklarer at årsaken til stengetiden på minimum ti minutter er at sterke vindkast gjerne følger hverandre.
Les også:
Trygg Trafikk vil ha fartssperrer i bilene