Så enkelt fungerer det automatiske parkeringssystemet Klaus Multiparking.
Bilforhandleren Autozentrum i Oslo er en av de få som har tatt i bruk det tyske p-systemet i Norge.
Systemet øker parkeringskapasiteten med opptil 150 prosent avhengig av om installasjonen er levert med to eller tre plan.
Styrer plattform
Kort fortalt stikkes et elektronisk kort inn i en kortleser. Deretter kjøres bilen inn på en plattform som styres både vertikalt og horisontalt etter behov.
Foruten at plassen på et gitt område kan utnyttes mye bedre ved at man kan parkere i høyden, blir det også lettere å åpne bildører på grunn av bedre plass. Horisontal forflytning av nabobilene muliggjør dette.
Av sikkerhetsmessige grunner, må knappen som styrer enhver bevegelse av systemet holdes inne av bruker.
Autozentrum har installert et anlegg med betegnelsen P210. Dette er som tallet 2 tilsier et p-system med to etasjer. Et tilsvarende system med tallet 3, indikerer et anlegg som også inkluderer en etasje under bakkeplan.
På skinner
Det automatiske parkeringssystemet beveger seg sideveis på skinner.
Minimumshøyde for P210 er 345 cm, plattformbredden er fra 230-270 cm, mens lengden på plattformen er opptil 560 cm.
Når knappen trykkes inn etter å ha stukket inn den elektroniske brikken som er kodet for en spesiell plass, frigjøres plassen ved siden av den reserverte plattformen. Så er det bare å kjøre bilen på plattformen.
Alltid en ledig
Når neste bruker skal parkere på sin plass, stikker vedkommende brikken inn i kortleseren, og ny plass klargjøres automatisk. Basis for systemet er at det til enhver tid er en ledig plass på bakkeplan som muliggjør vertikal forskyvning av plattformene.
– Det nye p-systemet vårt har frigjort rundt 30 parkeringsplasser for kunder. Vi er veldig fornøyd med at 20 plasser inne i parkeringshuset vårt er blitt til 39 plasser, sier administrerende direktør Tomm Ingvaldsen i Autozentrum.
Nå pågår prosjektering av to fullautomatiske underjordiske p-anlegg på henholdsvis Fridtjof Nansens plass og på Youngstorget.
I hvert anlegg planlegges det 500 bilplasser.
Også Trafikketaten i Oslo vurderer automatiske parkeringsløsninger som kan øke parkeringskapasiteten i Oslo sentrum, der det bokstavelig talt er trangt om plassene.