– De som vokser opp i dag vet jo nesten ikke hva en spark er for noe, sier avdelingsingeniør i Gjerdrum kommune Erlend Andreas Edvardsen engasjert.
Han vil ha det ærverdige norske transportmiddelet fram i lyset, og peker på fordeler både for folkehelsen og miljøet.
– Om du bare skal på en liten tur på butikken, er det jo greit å bare ta sparken, poengterer han.
Stabile vintre
Edvardsen mener de stabile vintrene på Østlandet burde gjøre det fullt mulig å legge til rette for sparkstøtting. Han forteller imidlertid at prosjektet har møtt motstand.
– Jeg opplever at det er litt liten vilje til endring. Jeg mener vi heller må tilpasse oss naturen i større grad. Vi kan ikke fjerne alt som er farlig.
Det er akkurat det som kan stoppe et slikt prosjekt, tror Edvardsen. At noen faller på isen og slår seg.
Han medgir at det kan by på utfordringer også rent praktisk, og at en slik løsning ikke passer alle steder i landet.
– Det kan nok også komme noen klager fra folk, men for mange eldre vil det for eksempel være en fordel at det legges til rette for spark, sier han.
Inn i kontrakten
Det er nå klart at det blir et prøveprosjekt på dette på en av gang- og sykkelveiene i Gjerdrum kommune. Edvardsen forteller også at et lignende prosjekt er på gang i Os.
I den neste driftkontrakten for Gjerdrum, ligger det inne en tillegsopsjon om at entreprenører som kan tilby delstrøing, vil bli foretrukket.
Selv om mange sparker kanskje har endt opp innerst i garasjer og boder, har den fremdeles sine tilhengere. Edvardsen peker på spark-VM i Hurdal.
Dette arrangementet hadde ifølge arrangørens egen Facebook-side 800 deltakere fordelt på 616 sparker i år.