Konkurransen er jevn. Mesta holder andreplassen med 11,219 mill. foran Traftec fra Grimstad, som vil ha 11,283 mill. for jobben.
De øvrige anbyderne er One Nordic Kraftmontasje fra Vestnes (12,097 mill.), Eltel Networks fra Oslo (12,611 mill.), Tom Staurbakk fra Bodø (13,149 mill.) og Traffic Solutions fra Hareid (13,586 mill.).
Oppdraget ble utlyst 16. juni. Anbudsfristen ble opprinnelig satt til 28. juli, men den ble senere utsatt til 11. august.
- Vi regnet med at elektroentreprenørene skulle bruke sommeren til å regne, men de mente at vi var for tøffe, så vi valgte å utsette anbudsfristen, sier byggeleder Kjartan Lilleby i Statens vegvesen, som er godt fornøyd med prisene.
Økslandstunnelen er ca. 800 meter lang. Det er en rassikringstunnel på E39 i Gaular kommune. Til den skal det blant annet leveres og monteres 6 tavler, 4 vifter, ca. 200 tunnellysarmaturer, 9 km utstrålende antennekabel, 2 km fiberkabel og 11 km sterkstrømkabel.
Oppdraget omfatter også veglysanlegg i dagen på til sammen 2 750 meter av E39. Ca. 100 lysmaster med armaturer skal leveres og monteres.
Økslandstunnelen inngår i strekningen Dregebø-Grytås som blir oppgradert samtidig med at strekningen Birkeland-Sande nord blir lagt om. Den ligger også i Gaular kommune. Samlet lengde på de to strekningene er 9,1 km.
Anleggsarbeidet på begge strekningene utføres av AF Gruppen. Jobben skal være fullført sommeren neste år.