Sverre Flack, som er førsteamanuensis ved institutt for byforming og planlegging ved NTNU, sier at han ikke kan se noe genuint nytt i Reitan-planen.
Reitans store prosjekt er en sammenstilling av ideer som har vært omtalt i lang tid, selv om ikke alt har vært framme i offentlighetens lys, sier Flack til Teknisk Ukeblad.
Litt honnør
Han gir imidlertid honnør til den helhetlige planen, og opplyser at å koble flere attraksjoner sammen er riktig måte å drive byplanlegging på.
– Alt som dreier seg om helhetlig konseptualisering er positivt fordi det styrker identiteten, sier Flack.
I arkitekt- og byplanleggermiljøer skiller Trondheim seg allerede kraftig ut fra andre norske storbyer, ifølge NTNU-forskeren.
Interessant by
Flack hevder at Trondheim er en svært interessant by sett med byutviklerens øyne.
– Halvparten av våre studenter på de to siste årene er utenlandske. De søker seg hit fordi Trondheim er en kontrastenes by – den er uryddig og uferdig, men samtidig sjarmerende. Oslo og Bergen er helt annerledes, og mye mer vanlige etter europeisk bystandard, hevder Sverre Flack.
Den dansk-norske ingeniøren og generalen Cicignon får storparten av æren for Trondheims barokke preg, etter sin byutviklingsplan fra 1681 etter en av byens store branner.
Lekker presentasjon
I vår tid er det den nye ladejarlen Odd Reitan som vil bli husket for sin store byplan.
I et lekkert utformet annonsebilag i byens avis har Reitan lansert sine planer for utvikling av Trondheim by.
Han vedgår overfor Teknisk Ukeblad at ideene har vært framme tidligere, men avviser at de har skjelt til studentarbeid av byformingsstudentene ved NTNU.
«Trondheims hjerte»
– Dette har vi kommet fram til i samarbeid med noen av byens arkitektkontorer. Noen ideer er presentert tidligere, men de har aldri blitt noe av. Jeg fatter ikke hvorfor ingen har gjennomført dem tidligere, noen er så gode at det burde være helt selvfølgelig å gjennomføre dem, sier Reitan.
Colonialmajoren har fått muskler til å gjennomføre store deler av planen, etter at han har kjøpt seg opp til eiendomsbaron i byen de siste årene. Reitan formulerer byplanen som «Trondheims hjerte», med følgende innhold:
- En elvepromenade rundt hele Midtbyen, med form som et hjerte.
- Fire hjertekammer i Midtbyen; ett for kultur, ett for kunnskap, ett for boliger og ett for handel.
- Glasstak over handlegater i byen
- En gondolbane fra Kalvskinnet i sentrum til NTNU Gløshaugen.
- Parkering under gatenivå ved Torvet i Trondheim
- Ruste opp Torvet
Forfengelig
Ingen av prosjektene er ifølge Reitan teknisk vanskelige å gjennomføre. Utfordringen er å samordne kommune, næringsliv og andre aktører for å få planen helhetlig, og ikke minst å få finansieringen på plass.
– Nå har planen vært diskutert lokalt noen uker. Er det mange som har kalt deg stormannsgal?
– Jada, professorer har gått ut og ment at jeg har dødsangst og alt mulig. Men dette er folk som holder til på en helt annen klode enn meg. Jeg bryr meg ikke om det. Jeg er forfengelig, men det er ikke det samme som stormannsgal, flirer colonialmajoren .