Avinor innfører fjernstyring av tårntjenestene ved norske flyplasser. Ett tårnsenter skal kunne overvåke inn- og utflyging ved inntil 15 lufthavner, og første senter legges til Bodø.
– Satsingen vil gi en sikker og enda mer effektiv drift av lufthavnene. Det legger igjen til rette for at flyselskapene kan opprettholde det gode rutetilbudet på våre mange lufthavner i Norge, sier administrerende direktør Anders Kirsebom i Avinor Flysikring.
Avinors konsernstyre besluttet fredag at tårnsenteret for de første 15 tårnene legges til Bodø. En forutsetning er at styret i juni gir endelig grønt lys for investeringen. Målet er at senteret skal være klart i løpet av 2017.
Les også: Nå er det klart: Flytoget kjøper åtte togsett fra Spania
Testet
I stedet for å ha et tradisjonelt flytårn hvor personer styrer flytrafikken på stedet, vil Avinor plassere kameraer og sensorer på flyplassene. Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig.
Avinor har testet teknologien ved Værøy helikopterhavn og Røst lufthavn.
– Mange av flytårnene i Norge ble bygd på 60-70-tallet, og er modne for oppussing eller utskifting. Med fjernstyrte tårn unngår Avinor og andre lufthavnoperatører store deler av disse kostnadene. I framtiden venter vi også at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon, sier Kirsebom.
Les også: Slik blir Norges nye stridsvogner
Høyt sikkerhetsnivå
Det har vært viktig for Avinor å etablere det første tårnsenteret ved en lufthavn og på et sted hvor konsernet allerede har stor tilstedeværelse, opplyser Avinor i en pressemelding.
Avinors kontrollsentral ligger i Bodø.
Tårnsenteret vil bli planlagt for å kunne håndtere tårntjenesten ved opp til 15 lufthavner, i all hovedsak lufthavner i Nord-Norge med lokal flygeinformasjonstjeneste (AFIS).
Hvilke lufthavner som først vil få fjernstyrt tårn, vil bli besluttet i løpet av våren.
Avinor gjennomfører omfattende sikkerhetsanalyser av systemer og arbeidsmetoder, og etablering av fjernstyring forutsetter en aksept hos Luftfartstilsynet.
Les også:
For fem måneder siden endte det katastrofalt. Nå bygger selskapet et gigantfly
I fjor havarerte motoren under bakketesting - nå har flyet tatt jomfruferden