Innen begynnelsen av 2010 vil det være flere lesebrett utviklet spesielt for avis- og bladlesing. Amazon vil trolig være først ute.
I februar ble Amazons lesebrett Kindle 2.0 lansert på en pressekonferanse i New York City. På onsdag arrangerer Amazon en ny pressekonferanse på samme sted. Dette har ført til spekulasjoner: Vil vi se en ny og større Kindle allerede på onsdag?
Den nyeste Kindle-varianten skal være bedre egnet for avislesing. Den vil også kunne vise annonser.
Amazon vil ikke kommentere ryktene om når det store lesebrettet kommer.
Flere store lesebrettFlere lesebrett i tilnærmet A4-format vil være lansert i løpet av året, ifølge New York Times og Wall Street Journal.
Rupert Murdochs internasjonale mediekonsern News Corp. er blant firmaene som investerer i slike avislesebrett. Dette fortalte Murdoch på The Cable Show, en årlig telekommunikasjonskonferanse i Washington, tidlig i april.
Firmaet Plastic Logic utvikler også et nytt lesebrett. Plastic Logic samarbeider med Hearst, et amerikansk mediefirma som blant annet utgir bladene Cosmopolitan, Seventeen og Harper's Bazaar og avisene San Francisco Chronicle og Houston Chronicle.
Dette lesebrettet vil også vise farger.
Avisabonnement på KindleDagens lesebrett er omtrent på størrelse med romaner. De er i svart-hvitt og er utviklet for å lese rene tekstfiler, først og fremst bøker.
Likevel tilbyr Amazon allerede abonnement på 58 aviser og blader via Kindle, blant annet Newsweek, New York Times og Wall Street Journal.
I USA kan abonnenter få daglige oppdateringer via mobilnettet. I Norge kan man bruke internett via datamaskiner for å laste ned aviser.
Amazon har ikke offentliggjort hvor mange som abonnerer i dag, men New York Times er det mest populære tilbudet, etterfulgt av Wall Street Journal.
Wall Street Journal skriver selv at 15 000 abonnerer på deres avis via Kindle. Til sammenligning er det mer enn 2 millioner som kjøper papiravisen per dag.
Carl Størmer er en norsk Kindle-bruker. Siden norske aviser ikke bruker Kindles system, har Størmer nesten sluttet å lese norske aviser.
Han laster heller ned dagens utgave av New York Times hver formiddag. Han betaler 12 dollar i måneden, altså ca. 85 norske kroner.
Til sammenligning koster Aftenposten 283 kr for et komplett månedsabonnement – vel å merke hvis man bor i Oslo. Størmer pendler mellom USA og Norge, og ønsker samme tilgang til nyheter overalt.
Aftenposten-journalist Per Kristian Bjørkeng tror e-bokteknologien kan gjøre mer for avisbransjen enn forlagsbransjen, i hvert fall på kort sikt:
– Slik teknologi er en av de få mulighetene avisen har på kort sikt til å tjene penger på innhold. Den første responsen tyder på at folk er villig til å betale for helhetsopplevelsen – selv om nettaviser er gratis. Og for å reprodusere noe som minner om en genuin avisopplevelse er størrelsen på lesebrettet viktig, sier Bjørkeng.
Enkle kanskje det besteFlere av de nye lesebrettene vil ha farger og mulighet for annonser. Samtidig mener Størmer at den enkle papirlignende følelsen gjør dagens lesebrett spesielle:
– Kindle er en uforstyrret leseropplevelse. Alle snakker om hot spots, men jeg er like opptatt av å finne cold spots, sier Størmer.
Begrepet cold spots er opprinnelig fra New York Times. I en cold spot har du mulighet til å konsentrere deg.
– Det er ingen beskjeder som popper opp om at noen følger deg på Twitter eller at du skal oppdatere software. Det er befriende for konsentrasjonen å ha dedikerte verktøy som bare gjør det de skal gjøre, forklarer Størmer.
“Kindle er en skikkelig killer for avisens forretningsmodell fordi den ikke har reklame (herlig).”, skriver Størmer på sin blogg.
Han sier at annonser på lesebrett er synd, men ikke overraskende:
– Det bekrefter at avisbransjen er i en dødsspiral. De klarer ikke å tenke helt nytt om forretningsmodellen sin, sier Størmer.