Kontrakten innebærer utvikling av helautomatiserte løsninger for alle de fire fergene fra og med 2027 og ut perioden, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.
– Et nytt skritt mot automatisering
Til sammen er det 23 ulike funksjoner på fergene som skal automatiseres, og summen av disse funksjonene blir at de vil være selvkjørende.
Det skal i tillegg etableres et kontrollsenter på land, for overvåkning og mulighet til fjernstyring av fergene.
![Avdelingsdirektør for ferger i Statens vegvesen Dag Hole (til høyre) og administrerande direktør Dagfinn Neteland i Fjord1. <i>Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/780x/2822/2822859/Neteland_og_Hole_hlou5cvjyn.jpg)
– Dette er et nytt skritt i retning økt automatisering innen maritim sektor, og det ligger selvsagt høye forventninger og prestisje i en slik kontrakt, sier administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland.
– Her kan overføringsverdien med ny teknologi til andre deler av sjøfartsnæringen bli stor på sikt, sier han i meldingen.
![E16 ved Løkjisberget Vestre Slidre i Valdres, før utbyggingen.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844633/Valdres%25202.jpg)
Ruster opp E16: Her kommer det en skjæring på 36 meter
Utvikling gjennom anbud
Avdelingsdirektør for ferger i Statens vegvesen, Dag Hole, forteller at Vegvesenet nok en gang bruker innkjøpmakt for å få til omstilling.
– Vi har tradisjon for å benytte vår rolle som innkjøper i milliardklassen til å akselerere utviklingen for å nå mål som er satt for transportsektoren. Tidligere har dette blant annet handlet om nullutslipp. Nå handler det om automatisert funksjoner, og nok en gang skjer det på ferjesambandet Lavik-Oppedal, sier Hole.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Fergedriften på E39 Lavik-Oppedal skal driftes med fire nye nullutslippsfartøy på 120 PBE. I tillegg til miljøaspektet i kontrakten, vil det og bli hyppigere frekvens på avgangene sammenlignet med dagens tilbud.
![Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.](https://images.gfx.no/130x87/2775/2775381/76785c08-6e27-412b-b03a-4f49e65d9e93.jpg)
Disse strekningene får ny asfalt