– Dette blir en stor oppgave internasjonalt for Logica, sier divisjonsdirektør Geir Glømmi.
De neste fem årene skal selskapet etablere en servicedesk til StatoilHydros støttefunksjoner. Avtalen åpner for inntil tre års forlengelse.
700 millioner
Kontraktsverdien er ikke offisiell, men Teknisk Ukeblad har opplysninger som antyder en verdi på mellom 500 og 700 millioner kroner. Da er den blant de største IT-kontraktene i landet for øyeblikket.
– Fellestjenester utenfor selve petroleumsvirksomheten, som lønn, personal, reise og bygningstekniske saker skal kanaliseres gjennom ett kontaktpunkt på tvers av fagområdene, forklarer Glømmi.
StatoilHydro har satt seg som mål å etablere den beste løsningen på området, eller ”world class shared service center” som man selv kaller det.
Kapasitet
I tillegg har Logica tegnet en rekke kontrakter om såkalte kapasitetstjenester, eller virtualisering.
Prinsippet er at kunden kjøper den kapasitet av datakraft og tjenester som man har behov for og får tilgang til dette på én felles plattform. Spesielt gjelder det kapasitet på servere og tilgang på applikasjoner.
Målt i kroner er det også etablert en solid avtale med Reitan Servicehandel for 325 millioner kroner. Her skal blant annet Seven Eleven, Narvesen og svenske Pressbyrån over på en felles IT-plattform.
På den måten skal overføring av kassaoppgjør, prising og distribusjon av kampanjer gå smidigere.
Oslo-skoler
– Skolene i Oslo er den faglig sett største utfordringen, sier Glømmi om en kontrakt til 150 millioner kroner. Her skal alle tjenester og programmer over på en felles virtuell plattform, enten det er et tungt konstruksjonsprogram eller en enkel Office-applikasjon, og uansett om det kjøres på Linux, Windows eller Mac.
Andre avtaler som er signert de siste to månedene er NAV (136 millioner kroner), Domstoladministrasjonen (35 millioner kroner) og Acta (56 millioner kroner).