– Det Underdal-utvalget foreslår er interessant, men vi mener vi kan bedre elevenes realfagskunnskaper innenfor rammene av det systemet vi har i dag, sier Jens Revold, statssekretær i Kunnskapsdepartementet, til TU.no.
Fordypet
Han fortsetter:
– Vi ser ikke behovet for Vil etablere egne realfagsskoler eller egne realfagsklasser. Systemet tillater nemlig en betydelig spesialisering slik det er i dag. Elevene kan velge å ta fordypning i realfag i alle undervisningstimer utenom de obligatoriske fagene, sier statssekretæren.
Departementets folk er påpasselig med å påpeke at Underdal-utvalget ikke er et offentlig oppnevnt utvalg à la Stjernø-utvalget, men et utvalg satt sammen av partiet Høyre.
SV er heller ikke kjent for å være tilhenger av en elitepreget skole.
Nerdete
– Egne skoler for realfag er litt problematisk. Det kan bli litt nerdeskoler over det. I tillegg er det ofte smart å beholde de flinkeste elevene i klassene. I mange tilfeller fungerer de som hjelpelærere, noe som kan gi den flinke eleven litt tilleggskompetanse, sier Revold.
Statssekretæren er rask til å understreke at den rødgrønne regjeringen er opptatt av kvalitet i utdanningen.
– Utdanningskvalitet må ligge i bunn i alt vi gjør. Etterspørselen etter realfagskompetanse er svært stor i dag, og dette er viktig for landet, sier Revold.