Tidligere prosjektleder for E18-utbyggingen i Nordre Vestfold, Karl Høiland, er svært kritisk til ledelsen i Statens vegvesen og sikkerhetstiltakene som ble valgt under byggeperioden.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete betegner opplysningene som alarmerende og viktige, ifølge Tønsbergs blad.
Oppgjør
Ifølge avisen skriver Høiland i et brev til samferdselsministeren at ren flaks hindret alvorlige ulykker i anleggsfasen. Han retter flengende kritikk mot sine egne sjefer og måten de behandlet ham på.
Høiland forteller også om sterk intern uenighet om hvor store mengder innstøpte sikringsbolter som måtte til for å sikre tunnelene. Hans egen avdeling krevde 11.000, mens dette i avtalen med entreprenøren var redusert til 500.
Ingen kommentar
Veidirektør Olav Søfteland, Karl Høilands overordnede, sier at han ikke ønsker å kommentere innholdet i brevet fra Høiland.
Statssekretær Steinulf Tungesvik i Samferdselsdepartementet sier at opplysningene fra Høiland blir behandlet av gruppen som innen noen uker skal framlegge en rapport om hva som skjedde under E18-utbyggingen.
– Dette er opplysninger som er både viktige og alarmerende, og som straks vi ble kjent med brevet fra Høiland, ble tatt inn i den behandlingen av Hanekleiv-saken som nå pågår i veivesenet, sier Tungesvik til tb.no.
Hemmelighold
Årsaken til at Høiland skrev brevet direkte til samferdselsminister Liv Signe Navarsete, er at han ikke følte seg trygg på at Søfteland hadde brakt opplysningene videre til departementet om han hadde formidlet opplysningene via ordinær tjenestevei.
«Beklageligvis er jeg ikke overbevist om at du vil få tilgang til disse opplysningene fra andre kilder.» skriver han avslutningsvis.
Samferdselsdepartementet har hemmeligstemplet brevet hvor Høiland tar det knallharde oppgjøret med interne forhold og egne sjefer i veivesenet.
(©NTB)