BABCOCK

Babcock beklager – vet ikke når feilen med luftambulanseflyene vil være løst

Nesten halvparten av luftambulansefly-flåten er satt på bakken etter at pilotene har opplevd en vridning på flyene. Babcock vet ikke når feilen vil være løst.

Fem av de nye Beech B250-flyene til Babcock er tatt ut av tjeneste på grunn av tekniske problemer. Med seks operative fly betyr det at tjenesten nesten er halvert.
Fem av de nye Beech B250-flyene til Babcock er tatt ut av tjeneste på grunn av tekniske problemer. Med seks operative fly betyr det at tjenesten nesten er halvert. Foto: BSAA / NTB scanpix
8. des. 2019 - 18:59

– Vi beklager det faktum at vi står her i dag og har satt tjenesten i en ny og vanskelig situasjon. Vi har i løpet av sommeren hatt mange tekniske utfordringer i flåten som har bydd på større utfordringer enn vi kunne forutsett. Dette er en utfordrende situasjon for tjenesten, og vi setter inn store ressurser for å finne løsninger, sa driftsleder Hilde Sjurelv i Babcock på en pressekonferanse søndag ettermiddag.

Lørdag varslet luftambulanseoperatøren Babcock at de har satt fem av totalt elleve ambulansefly på bakken på grunn av tekniske uregelmessigheter.

Problemer før landing

– Motorene går som vanlig, men pilotene opplever en vridning i overgangen mellom motor og propell. Det er mange komponenter som jobber sammen når vinkel og turtall skal justeres før landing, og det er der vi har utfordringer. Vi jobber med å finne en løsning, sier ansvarlig for flyoperasjoner Hans Skog Andersen i Babcock.

Fire av flyene har problemet som oppstår før landing, mens det femte er tatt ut av drift av andre årsaker.

Luftambulanseoperatøren vet ikke når flyene vil være tilbake i drift. De jobber fortsatt med å identifisere feilen fullt og helt.

– Det som er aller viktigst nå, er at vi finner årsaken til problemene og klarer å verifisere den. Vi skal jobbe oss gjennom feilsøkingen, sier teknisk sjef Øystein Hobbelstad i Babcock.

De seks øvrige flyene i flåten skal ikke ha opplevd lignende problemer.

Babcock-ledelsen opplyser at det i helgen har vært totalt åtte fly i beredskap, etter at det ble hentet inn to fly fra søsterselskapet i Sverige.

– Uønsket

Helseminister Bent Høie (H) sier til NTB at situasjonen som har oppstått, er uønsket, og at det er viktig at det settes inn nødvendige ekstratiltak slik at pasientene i minst mulig grad blir påvirket.

– Jeg har veldig stor forståelse for at dette skaper uro og er krevende for helsevesenet i Nord-Norge. Derfor setter vi hele veien inn ekstra tiltak og har oppmerksomheten rettet mot å løse denne situasjonen og komme over i en normalsituasjon, sier helseministeren.

To Beech 250 ambulansefly utenfor hangaren til Babcock i Tromsø.
Les også

Ambulansefly på bakken: Har klart å gjenskape feilen

– Alarmerende

Med seks operative norske fly betyr det at tjenesten nesten er halvert. SV mener utviklingen er «alarmerende» og har sendt brev til helseministeren der de ber om en redegjørelse for situasjonen. Partiet vil i tillegg kalle Høie inn på teppet ved møteslutt i Stortinget mandag.

– Når halvparten av flyene står på bakken på grunn av teknisk svikt og er erstattet med varianter av helikoptre som verken egner seg for oppdraget eller været i nord, da er det en kraftig svekkelse av helseberedskapen, sier nestleder og parlamentarisk leder Torgeir Knag Fylkesnes i SV til NTB.

– Dette gjør at det er fare for liv og helse, og det er dypt alvorlig for helseberedskapen til deler av befolkningen. Vi frykter det verste, sier han videre.

Debatt mandag

Høie sier til NTB at han må komme tilbake til når han eventuelt vil orientere Stortinget om situasjonen.

– Nå er hovedoppmerksomheten rettet mot å løse situasjonen for helsetjenesten i Nord-Norge, og det vil komme informasjon til Stortinget på et egnet tidspunkt, sier han.

– Mandag er det debatt om helsebudsjettet, og da vil det bli rikelig med anledning til å stille spørsmål også om denne saken, legger han til.

Babcock Scandinavian AirAmbulance AS vant i 2017 anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet overtok tjenesten etter Lufttransport AS 1. juli 2019 og skal levere luftambulansetjenester i perioden 2019 til 2030.

Folk kjøler seg ned i vannet under en hetebølge i Mexico i sommer.
Les også

EU-rapport: 2024 blir det varmeste året som er målt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.