I forrige uke kom nyheten om at det Statoil-opererte prosjektet Kristin gasseksport blir lagt dødt.
Årsakene er knyttet til prosjektets lønnsomhet – og beslutningen kom bare en måneds tid etter at en 200 millioners kontrakt hadde blitt tildelt Aibel.
Statoil og partnerne hadde også tildelt flere kontrakter knyttet til prosjektet.
Jobber ikke med Linnorm
Kristin gasseksport skulle ha knyttet Kristin-plattformen til den nye infrastrukturen fra Norskehavet. Dette innebærer gassrøret Polarled, som skal sende gassen fra Norskehavet til Nyhamna. Derfra blir gassen tatt videre ut til markedet i Europa.
I tillegg til det store, og tidligere mye omtalte prosjektet Aasta Hansteen, er det flere andre prosjekter i Norskehavet som har vært tiltenkt en tilknytting til Polarled.
Blant disse prosjektene finner man altså Kristin, som nå er lagt dødt, Shell sitt Linnorm-prosjekt, som er lagt på is, Asterix-prosjektet, samt RWE Deas Zidane-prosjekt.
Shell bekrefter for Teknisk Ukeblad at de ikke jobber videre med Linnorm per nå.
Les også: Dette er det viktigste for oljebransjen i 2014
– En stor motivator
Direktør i interesseorganisasjonen Petro Arctic, Kjell Giæver, vedgår at skrinleggingen av Kristin gasseksport er kjedelige nyheter – men velger å se positivt på det.
– Dette vil være en stor motivator for ytterligere leting for å få større ressurstilgang fra nord . Det betyr at man må sikre gode gassvolum til ny gassinfrastruktur som Polarled. Når Linnorm og Kristin faller ut, så er dagens ressursvolum sett i sammenheng med kostnadene, noe begrenset, sier Giæver.
– Samtidig vet vi at oljeselskapene i Norge ligger i topp i verden med teknologi og innovasjon. Dette kan være utløsende for å finne kostnadsoptimale løsninger med ny teknologi for Linnorm og Kristin, sier Giæver.
Les også: Ser på mulighetene for å frakte oljearbeidere til Nordsjøen på skip
– Dette har vi advart om
Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet en rekke artikler om Aasta Hansteen-prosjektet og Polarled-rørledningen.
Aasta Hansteen er på sin side avhengig av Polarled – og motsatt. Uten Polarled kommer ikke Aasta-gassen til markedene – og uten Aasta vil det foreløpig ikke være behov nok for at Polarled realiseres.
At det ene prosjektet etter det andre nå begynner å falle fra Polarled-ledningen, kommer ikke overraskende på Bellona.
De har lenge ment at hele prosjektet er for risikabelt, og når nå både Linnorm og Kristin er ute av dansen, mener de at forutsetningene for Polarled og Aasta Hansteen er endret, da disse er inkludert i utbyggingsplanene.
– Mange av de forutsetnignene som lå til grunn for Stortingets godkjenning av PUD og PAD for Aasta Hansteen og Polarledutbyggingen viser seg nå å være usikre. Dette var momenter som Bellona også advarte mot i vårt brev til Stortinget under behandlingen av denne saken våren 2013, sier rådgiver Martin Hviid Nielsen til Teknisk Ukeblad.
– Har ingenting å si for Zidane
Et av de andre prosjektene langs Polarled-strekningen er Zidane-utbyggingen, der RWE Dea er operatør. De kan opplyse at Kristin-avgjørelsen ikke vil ha noen betydning for deres utbygging.
– Vi er innforstått med beslutningen vedrørende Kristin sin cross-over til Polarled, og det har ingen innvirkning på gjennomføringen av Zidane-prosjektet, sier Lars Moe, som er RWE Deas sjef for utbyggingsprosjekter.
Statoil har holdt fast på at avgjørelsen om å skrinlegge Kristin gasseksport ikke vil ha noe å si for Polarled-utbyggingen.
Les også:
Ambisjonen om å starte Johan Sverdrup-produksjonen i 2018 ryker