- Jeg er tilhenger av å legge ned trikken og få et kollektivtilbud som dekker bydelen bedre. Med den prisforskjellen på buss- og trikkreiser som Teknisk Ukeblad oppgir, ville det være en fordel om Oslo prioriterte busser, sier leder av bydelsutvalget Grefsen/Kjeldsås, Egil Ihlen. Og bussmetroen som Kristiansand vil satse på, synest han er spennende.
Bedre dekning
Han viser til en undersøkelse om miljøvennlig bytransport. Den konkluderte at mange kunne tenke seg å reise kollektivt dersom dekningsgraden hadde vært bedre. Trikken er bundet av skinnene. Busser er mer fleksible og kan dessuten kjøre utenom hindringer. Ihlen er heller ikke i tvil om at buss kan være det mest miljøvennlige alternativet. Prioriteringen hans er derfor klar: Oslo bør benytte busser med miljøvennlig drivstoff.
Men han mener at trikk i sentrum og matebusser til endestasjoner ville gitt et bedre kollektivtilbud, og vil derfor beholde trikken i sentrum foreløpig. Bare busser i sentrum ville gitt enda større problemer enn i dag.
Både-og
Adm. nestleder i Norges Miljøvernforbund, Eirik Wærner, sier at uten Oslotrikken og T-banen hadde ikke oslotrafikken fungert. Trikk og buss må utfylle hverandre. Men grunndekningen må være god på T-bane og trikk for å kunne oppfylle Kyotoavtalen.
Dersom trikkene lager trafikkork, må det komme av at de ikke har egne traseer og ikke er prioritert i kryssene, mener Wærner og peker på Grefsentrikken som snegler seg avgårde i bilkøen i rushtrafikken.
Spennende metro
Den nye T-baneringen vil øke fleksibiliteten på kollektivnettet. På sikt kan derfor trikken skiftes helt ut med buss, mener Ihlen. Hadde det ikke ligget trikkeskinner i Oslos gater allerede, ville det ikke vært regningssvarende å satse på trikk i dag, mener han.
Wærner mener at relevante priser må beregnes fra de reelle driftskostnadene fordelt på passasjerkilometer - og at Oslo Sporveiers utgifter i dag er for høye på grunn av lang tids forsømt vedlikehold.
- Ett av problemene i hovedstaden er manglende evne til å få frem alle de ulike tilbud som eksisterer. Det finner til og med lokaltog fra bydelen som er raskere fremme i sentrum enn både buss og trikk - og det er et godt alternativ i rushtiden, mener Ihlen.