Julie Brodtkorp, administrerende direktør i Maskingrossisternes Forening:
– Det er skuffende og trist at regjeringen kutter vedlikehold av riksveiene. De tilbyr det norske folk flere humper, flere hull og farligere veier. 2024 blir et mørkt år for alle som er opptatt av å ta vare på det veinettet vi har brukt generasjoner på å bygge opp.
– Med et vedlikeholdsbudsjett i 2024 på 3,1 milliarder kroner i 2024, barberes vedlikeholdsbudsjettet med 1/3-del i forhold til i år. Dermed vil infrastrukturen forvitre. Vi trodde krafttaket inneværende år var et varsel om langvarig satsing på vedlikehold, men det er altså det motsatte som skjer.
Reduksjonen i vedlikehold av riksveiene skjer samtidig med at Regjeringen øker Co2-avgiften på anleggsdiesel med over 25 prosent.
– Det er hyggelig at regjeringen satser på nybygg av flere veier, men det er i direkte strid med alle signaler fra regjeringen å kutte vedlikeholdet. Vi konstaterer at Kommunesektorens organisasjon (KS) slår fast at «det ikke er en eneste ny krone til fylkesveiene, sier Julie Brodtkorp.
Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken:
– Gitt at rammene for veibudsjettet i årets forslag til statsbudsjett står seg, så ser det ut til å gi et godt løft. Det er svært positivt at vi nå endelig skal få en oppstart i de store prosjektene som OFV i lang tid har vært opptatt av å få igangsatt.
Han viser til at dagens regjering i to år hovedsakelig har fokusert på nedjusteringer av forventninger og ambisjoner for veipolitikken. Videre at forrige regjeringsskifte førte til at farten i samferdselspolitikken og helt nødvendig satsing på vei senket betraktelig.
– Nå ser det ut til at regjeringen i større grad tar på alvor at veibygging er en viktig del av nødvendig samfunnsutvikling. Det handler om trygghet, effektivitet og framkommelighet for alle som ferdes på veien, og dermed også samfunnsøkonomi i et bredt perspektiv, sier Solberg Thorsen, og peker på at flere store viktige prosjekter nå skal igangsettes.
Grete Aspelund, Head of NCC Industry:
– I budsjettforslaget for 2024 legges det opp til økt satsing på å bygge ut og gjøre riksveiene tryggere. Imidlertid mener vi forslaget til økning til drift og vedlikehold burde vært langt mer ambisiøst. Det vil kreve betydelig investeringer dersom vi ønsker en reell reduksjon i vedlikeholdsetterslepet, og helt nødvendige tilpasninger til de klimaendringene vi står overfor.
– Med det tempoet det legges opp til i budsjettforslag vil det ta mellom 300-1.000 år for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet. Den situasjonen vi nå befinner oss i burde etter vår mening være en anledning til å satse markant på å ta igjen det betydelig vedlikeholdsetter-slepet vi har på veiene våre, sier Grete Aspelund, Head of NCC Industry.
Ap ønsker mer vindkraft